W dniach 7-9 marca 2014 w Szczecinie odbyła się impreza z cyklu Szczecin Jams – międzynarodowe warsztaty z projektowania usług. Brandoo, które wspomaga imprezę medialnie, z Magdaleną Małachowską, jej organizatorką rozmawiało o tym, czego można nauczyć się podczas spotkania, czy szczecińscy przedsiębiorcy chętnie podchodzą do wspierania inicjatyw lokalnych, a także z jakich narzędzi można skorzystać, aby pozyskać fundusze na realizację eventu.
Co to są Szczecin Jams?
Szczecin Jams to lokalna odsłona Global Service Jam – międzynarodowych, 48-godzinnych warsztatów z projektowania usług, produktów i idei. Impreza odbywa się jednocześnie w ponad 50 miastach na świecie. W tym roku spotkanie miało miejsce w Technoparku Pomerania, w dniach 7-9 marca.
Dlaczego jest to wydarzenie, w którym warto uczestniczyć?
Podczas warsztatów można nauczyć się nowego podejścia, sposobu myślenia i działania, zdobyć wiedzę z zakresu service design thinking i dobrze się bawić, a także poznać nowych ludzi.
Aby zorganizować warsztaty, potrzebowałaś wsparcia sponsorów. Jak szczecińskie firmy podchodzą do finansowania takich inicjatyw?
Szczecińskich firm, które chętnie wspomagają takie przedsięwzięcia, jest coraz więcej, co widać po liczbie sponsorów, których zdobyliśmy. Z 15 firm, które wytypowaliśmy, przekonaliśmy 3: 4C – Centrum Ekonomii Społecznej, agencję reklamową Stettiner oraz Unizeto Technologies. Myślę, że na dzisiaj to duży sukces. Service design thinking to nowe pojęcie, wymaga wyjaśnień i dużego wysiłku w przekonanie przedsiębiorców, że warto wspomagać inicjatywy, które mówią o nowych i nietypowych metodach wspierania i rozwoju biznesu. Cieszę się, że te firmy są z nami, bo to oznacza, że Szczecin jest otwarty na innowacje.
Zdecydowałaś się też skorzystać z innowacyjnego narzędzia finansowania eventu, jakim jest platforma crowdfundingowa.
Myślę, że finansowanie społecznościowe jest to doskonały sposób testowania i wdrażania prototypów innowacyjnych usług. Do tej pory to narzędzie nie było wykorzystane przez międzynarodową społeczność Global Service Jam. Szczecin Jams jako pierwszy na świecie wykorzystał ten rodzaj finansowania do zorganizowania warsztatów.
Celem wystartowania z projektem Szczecin Jams na Wspieram.to było budowanie marki i zwiększenie jej rozpoznawalności wśród lokalnej społeczności. Serwis posłużył również za narzędzie wprowadzenia opłaty za Jam (z 0 zł do 19 zł i 34 zł), co – dzięki finansowaniu społecznościowemu – przebiegło bardzo sprawnie i przyjemnie. Bilety znikały jak świeże bułeczki.
Poza tym Wspieram.to to biznes, który podobnie jak Szczecin Jams, narodził się w Szczecinie. Uważam, że warto wspierać lokalne działania.
Jest to pierwszy biletowany, płatny Jam. Dlaczego zmieniły się warunki przystąpienia do uczestnictwa w warsztatach?
Jam trwa cały weekend – od piątku, od godz. 18:00, do niedzieli, do godziny 17:00. Ważne jest, żeby uczestnik warsztatów wziął udział w całych warsztatach. Poza tym, na bezpłatny Jam zazwyczaj nie przychodziło około 15% osób, które zapisały się na listę uczestników. Podczas ostatnich spotkań uczestnicy uznali, że Jam jest „wartościowym wydarzeniem i nie mają nic przeciwko, żeby była to impreza płatna”. Stąd cennik biletów.
W jaki jeszcze sposób serwis crowdfundingowy będzie wykorzystany w przypadku Szczecin Jams?
Kolejny krok to finansowanie prototypów, które powstają podczas Jamu.
O Magdalenie Małachowskiej:
Magda sprowadziła Jam do Szczecina. Jest koordynatorem i mentorem warsztatów Szczecin Jams oraz twórcą inicjatywy Service Design Szczecin, której celem jest dzielenie się wiedzą z zakresu projektowania usług (service design thinking). Współtworzy Stowarzyszenie Media Dizajn, które pomaga wdrażać na rynek innowacje społeczne. Magda jest doktorem nauk ekonomicznych, na co dzień wykłada na Wydziale Zarządzania i Ekonomiki Usług US.
Więcej informacji o Szczecin Jams: https://szczecinjams.pl
Profil Szczecin Jams na Wspieram.to: https://wspieram.to/794-szczecin-jams.html
Więcej informacji o Global Service Jam: https://planet.globalservicejam.org.