Social media pozwalają na bezpośrednią komunikacją między marką a klientami, dlatego wielu marketerów kładzie na nie w swoich działaniach ogromny nacisk. Fenomenalnym narzędziem łączącym w sobie nowoczesne media, element współzawodnictwa oraz to, co można określić modnym dzisiaj pojęciem lifestyle’u jest Foursquare. Ile mogą zyskać firmy na zaangażowaniu się w życie jego społeczności?
„Zaczekinuj się” – o platformie Foursquare
Foursquare, zwany także 4SQ, to oparty o geolokalizację opiniotwórczy serwis społecznościowy. Przeznaczony jest głownie dla użytkowników urządzeń mobilnych – smartfonów, tabletów etc. Aplikacja jest darmowa i jest dostępna na większości telefonów oraz systemów operacyjnych. Niestety na razie nie istnieje polska wersja językowa, ale nawigacja jest na tyle intuicyjna, że bez problemu można poradzić sobie w języku angielskim. Jedną z idei 4SQ jest odkrywanie miejsc znajdujących się w naszym pobliżu albo sprawdzanie, czy gdzieś niedaleko są nasi znajomi. Serwis pełni także rolę przewodnika i platformy zbierającej opinie o miejscach i markach.
Ludzie używają 4SQ, żeby zaznaczyć swoją obecność (zameldować się) w danym miejscu (z ang. check-in, stąd częste określenia „czekinować”, „zaczekinować się”). Kiedy ktoś zrobi już check-in, może podzielić się tym ze znajomymi na innych portalach społecznościach – na Facebooku czy Twitterze, dodać komentarz albo zdjęcie miejsca.
Tu otwiera się furtka możliwości wykorzystania w biznesie. Kiedy jakaś osoba dzieli się z przyjaciółmi informacjami o miejscach w jakich lubi jadać, robić zakupy czy zwyczajnie spędzać czas – możliwe, że inne osoby również chętnie odwiedzą te same miejsca, zwłaszcza, jeśli darzą rekomendującego zaufaniem. Warto więc zadbać, żeby ludzie czekinowali się w naszej restauracji, kawiarni czy sklepie.
Niestety rodzimy biznes nie odkrył jeszcze potęgi drzemiącej w tej pozornie prostej aplikacji. Zachodnie marki natomiast chętnie wykorzystują tę platformę do autopromocji. Przez 4 lata działalności popularność Foursquare urosła do ogromnych rozmiarów. Za takim stwierdzeniem mogą przemawiać chociażby liczby – w styczniu 2013 serwis podał, że posiada ponad 30 milionów użytkowników!
Dlaczego polskie firmy mają tak mały udział w społeczności Foursquare? Być może związane jest to z do niedawna słabo rozwiniętym rynkiem urządzeń mobilnych – smartfon czy tablet był kiedyś luksusem, którym cieszyli się najbogatsi, biznesmeni itd. Dzisiaj co drugi reprezentant młodzieży ma w kieszeni smartfon. Warto zastanowić się nad wypełnieniem tej niszy.
Jak nakłonić klientów do zaczekinowania się oraz pozostawienia komentarza na serwisie? Znając ogólne zasady marketingu oraz potrzeby odbiorców, możemy spróbować wykorzystać kilka sprawdzonych sposobów.
Jak wprowadzić swoją firmę na 4SQ – opis krok po kroku
- Wejdź na stronę Foursquare, ściągnij i zainstaluj aplikację na swoim urządzeniu.
2. Spróbuj wyszukać swój biznes, żeby sprawdzić czy ktoś nie dodał go już do bazy. Jeśli nie uda się go odnaleźć – kliknij Add this place (Dodaj miejsce).
3. W tym miejscu należy dodać nazwę, kategorię oraz fizyczną lokalizację, czyli adres miejsca.
4. Dodanie odpowiedniej kategorii oraz kilku subkategorii ułatwi innym odnalezienie dokładnie takiego miejsca, jakiego szukają.
5. Jeśli nie my pierwsi utworzyliśmy profil naszego biznesu należy kliknąć Do you manage this venue? (Czy to Ty zarządzasz tym miejscem?)
6. Dalej należy do końca przejść przez procedury rejestracyjne.
7. Istnieje także możliwość zarządzania wieloma lokalizacjami.
Specyficzne mechanizmy
Jednym z charakterystycznych elementów nowych mediów jest grywalizacja, czyli połączenie tradycyjnej rywalizacji (współzawodnictwa) z nowoczesna technologią. Jak to działa na Foursquare?
Majorzy
Osoba, która najczęściej czekinuje się w jednym miejscu w ciągu 60 dni zostaje jego burmistrzem (z ang. mayor). Aby odebrać przywództwo w tym miejscu należy zameldować się częściej od innych. Należy pamiętać, że aplikacja zalicza w jednym miejscu tylko jeden check-in dziennie. Użytkownicy walczą o zostanie burmistrzem, ponieważ daje im to swego rodzaju prestiż. Dodatkowo dla burmistrzów tworzone są często dodatkowe promocje (tzw. specjale, z ang. specials) – o czym dokładniej w dalszej części artykułu.
Statystyki – kto zdobędzie więcej punktów
Za każde zameldowanie się przyznawana jest określona liczba punktów, jednak liczba możliwych check-inów ograniczona jest ze względu na miejsce oraz czas. Jednego dnia nie można zameldować się więcej niż 30 razy i nie częściej niż 3 razy na 15 minut. Punkty na naszym koncie utrzymują się przez tydzień, a następnie znikają, co wymusza regularne odwiedzanie danych miejsc.
Zbieranie odznak
Odznaki (z ang. badge) przyznawane są za rożne zadania i specjalizacje. Aby zdobyć odznakę należy zaczekinować się w określonych miejscach, podczas specjalnych wydarzeń lub wykonać jakąś czynność, na przykład za liczbę check-inów w różnych miejscach, częstotliwość meldowania się w jednym miejscu czy zaczekinowanie się w określonych typach miejsc (np. restauracjach, pizzeriach, kawiarniach), w trakcie wybranego koncertu i wydarzenia lub za dodawanie zdjęć do serwisu.
Serwis podzielił odznaki na 3 kategorie:
- Odznaki podstawowe (Foursquare Badges) – stworzone przez zespół Foursquare,
- Odznaki specjalistyczne (Expertise Badges) – dla osób, które są wyspecjalizowane w poszczególnych kategoriach,
- Odznaki partnerskie (Partner Badges) – które można zdobyć podążając za stronami i poradami wybranych marek.
Nie wszystkie odznaki można zdobyć w Polsce, ponieważ ich odblokowanie często uzależnione jest od konkretnych miejsc, w których odbywają się promocje czy wydarzenia. Są to głównie odznaki partnerskie – sponsorowane przez firmy. Mogą to być na przykład badge za zaczekinowanie się na koncercie czy na stadionie podczas meczu danej drużyny.
Serwis przygotował także odznakę „na zachętę” przyznawaną za pierwsze zaczekinowanie się.
Jak wykorzystać dostępne narzędzia?
Znając powyższe mechanizmy nakręcające działanie serwisu oraz wykorzystując narzędzia oferowane przez 4SQ możemy skutecznie promować nasz biznes. Wystarczy poświęcić trochę czasu na przygotowanie własnej oferty i strategii komunikacji. Jakimi narzędziami dysponujemy?
Powiadomienia
Platforma oferuje funkcję wysyłania powiadomień do znajdujących się w pobliżu osób, które wcześniej już odwiedziły nasze miejsce. Taką opcję można wykorzystać do przesyłania klientom informacji np. o promocjach, ofertach, nowych produktach czy wydarzeniach. Możemy przesyłać także zdjęcia naszego produktu np. serwowanej u nas kawy czy ciasta albo okładki płyty, która dzisiaj ma w naszym sklepie premierę.
Opcja dostępna jest tylko na komputerach stacjonarnych, nie zawierają jej aplikacje mobilne.
Foursqaure Specials – jak łączyć tradycyjne promocje z możliwościami aplikacji 4SQ
Będąc właścicielem lokalu możemy organizować specjalne promocje (Foursquare Specials – specjale), które udostępniamy naszym klientom w zamian za korzystanie z platformy (zostają odblokowane po zaczekinowaniu i najczęściej pokazaniu przez klienta urządzenia przy kasie). Nasze oferty wyświetlone zostaną użytkownikom aplikacji – nie tylko śledzącym nasz profil, ale wszystkim będącym w pobliżu, dzięki czemu mogą pokierować do nas potencjalnych klientów. Mogą to być np. zniżki bądź darmowe produkty w zamian za zaczekinowanie się na miejscu. Można także postarać się o bardziej finezyjne wyzwania dla naszych klientów. Specjalne promocje można podzielić na kilka kategorii. Różne firmy proponują swoim klientom gratyfikacje w ramach kilku rodzajów promocji (poniżej wymyślone bądź prawdziwe przykłady ofert dla stałych dziedzin przyjętych przez serwis):
- Friends Special (Przyjaciele) – Zaczekinuj się w naszym pubie z 3 przyjaciółmi, a dostaniecie paluszki do piwa gratis.
- Swarm Special (Mnogość) – Jeśli zaczekinuje się 30 osób na raz, każdy dostanie mały zestaw skrzydełek gratis.
- Flash Special (Szybkość) – Pierwsze 25 osób, które zaczekinuje się do godziny 20 dostaje 30% zniżki.
- Newbie Specials (Pierwszy raz) – Za zaczekinowanie się u nas po raz pierwszy dostaniesz gratis kawałek ciasta.
- Check-in (Zaczekinowanie) – Odbierz darmowe przystawki za zaczekinowanie się u nas.
- Loyalty Specials (Lojalność) – Odbierz darmowe ciastko za każde co trzecie zaczekinownaie.
- Mayor Specjals – Każdy major dostaje 20% zniżki do rachunku.
Można wybrać te kategorie, które najbardziej pasują do naszego biznesu albo użyć kombinacji kilku. Jak stworzyć specjalną promocję.
Komentarze
Osoby odwiedzające nasz biznes mogą później zostawiać opinie na temat swojego doświadczenia. Sposób wyświetlania komentarzy został tak skonstruowany, aby na szczycie pojawiały się opinie, które otrzymają od innych użytkowników najwięcej polubień. Ideą jest więc to, by na górze znajdowały się opinie i komentarze najbardziej trafne, a serwis był dla jego użytkowników możliwe pomocny.
Udzielanie się w komentarzach oraz odpowiadanie również na te negatywne pomaga budować ludzką twarz marki. Dodatkowo na portalach społecznościowych z pozytywnym odbiorem spotykają się wszelkie cenne dane i wskazówki. N 4SQ możemy umieścić informacje dotyczące firmy i lokalu, np. o najbliższym bankomacie, przystanku tramwajowym czy o happy hours.

Z komentarzy na profilu jednego ze szczecińskich Starbucksów można się dowiedzieć, że kawiarnia oferuje zniżkę 1 zł jeśli przyjdzie się z własnym kubkiem.
Listy ulubionych miejsc
Platforma umożliwia tworzenie list ulubionych miejsc pasujących do wybranej kategorii. Cechy kwalifikujące miejsce do danej listy są ograniczone jedynie wyobraźnią jej twórcy. Możemy zestawić najlepsze puby, rekomendowane miejsca do wypicia kawy czy do wyjścia na spacer z psem, spisy miejsc oferujących szczególne funkcje, np. dostęp do Wi-Fi, kącik zabaw dla dzieci, ciche miejsca umożliwiające spokojne czytanie książek albo miejsca warte sfotografowania – sami możemy zdecydować jak wąska lub szeroka będzie kategoria. W zależności od charakteru naszej branży albo przyjętej strategii możemy stworzyć listę obejmującą jedynie obiekty należące do nas, ale nie ma przeciwskazań do tworzenia zestawień miejsc, którymi nie zarządzamy. Opracowanie listy takich miejsc może być bardzo cenne dla społeczności Foursquare. Tworząc je nasza marka dostarcza użytkownikom użytecznych informacji, a tym samym zaczyna stanowić ważną rolę w życiu konsumenta.
Przycisk na oficjalnej witrynie
Tak samo jak na swojej stornie internetowej możemy dodać przyciski np. „Lubię to” odsyłające do Facebooka, Twittera czy Google +, istnieje możliwość integracji z platformą Foursquare. Dodanie takich przycisków skróci użytkownikowi drogę od oficjalnej witryny do śledzenia profilu marki w serwisie 4SQ.
Znak informacyjny
W większości sklepów czy kawiarni spotykamy nalepki informujące o możliwości płacenia kartą, dostępności Wi-Fi albo obecności marki na Facebooku. Warto zaopatrzyć naszą siedzibę w znak informujący o tym, że można znaleźć nas na Foursquare.

Taki znak można pobrać z oficjalnej strony serwisu, a następnie przykleić na witrynie naszego sklepu, kawiarni czy pubu.
Jak robią to inni?
Jeśli nadal mamy wątpliwości w jaki sposób wykorzystać możliwości i narzędzia oferowane przez 4SQ, warto przyjrzeć się, jak robią to inni. Poniżej zestawianie kilku polskich i zagranicznych przykładów wykorzystania serwisu do promocji biznesu.
Warszawska restauracja Delikatesy Esencja oferuje „Odświeżający drink – przy zamówieniu przynajmniej jednego dania głównego” za co piąte zaczekinowanie się na miejscu. Aż chce się przyjść ten piąty raz.
Londyński pub New Inn proponuje kilka specjali: Dla majorów przy zakupie 2 koktajli – jedne gratis; za zaczekinowanie z 3 przyjaciółmi i zamówieniu obiadu, 4 porcja gratis; od poniedziałku do piątku za każdy check-in 15% zniżki na lunch.
Nie tylko marki oferujące konkretne produkty czy usługi mogą wykorzystywać do promocji biznesu opcję specjali. Co 2 miesiące szczeciński Nectamp organizuje „Inspirujące spotkania IT”. Na portalu Foursquare oferuje darmowe piwo dla pierwszych 10 osób, które podczas spotkania zaczekinują się między 18 a 19 oraz dla wszystkich majorów.
Hotel Estrel w Berlinie organizuje koncerty z hitami starych gwiazd (ABBY, Presleya, Armstornga). Za zaczekinowanie się podczas koncertu można otrzymać rabat w wysokości 10 euro na bilet.
To działa! Jak zaangażowanie się w serwis Foursquare może pomóc biznesowi?
Czy aktywne uczestnictwo w życiu społeczności Foursquare przynosi realne korzyści? Zdecydowanie tak! Należy pamiętać, że przede wszystkim jest to serwis opiniotwórczy. Jednak aby ludzie zostawiali opinie o naszym biznesie, należy ich do tego zachęcić.
- Foursquare pozwala kreować wizerunek oraz świadomie zarządzać marką. Jak przekonać ludzi do czekinowania? Kto będzie chciał reklamować naszą markę? Każdy, kto otrzyma coś w zamian, chętniej podzieli się swoimi pozytywnymi opiniami oraz obserwacjami. Udostępnianie informacji o tym, gdzie kupuje się książki, pije kawę czy spędza wolny czas opłaca się członkom społeczności 4SQ, ponieważ marki odpłacają im za to w postaci promocji i gratisów. Tym samym ludzie są szczęśliwi, bo zyskali coś za minimalny wysiłek – za kilka kliknięć. A my jesteśmy szczęśliwi – bo uszczęśliwiamy naszych konsumentów 🙂
- Udostępnienie przez użytkownika 4SQ zdjęcia, napisanie komentarza, a nawet podanie informacji o tym, w jakim miejscu się znajduje (zaczekinowanie) jest dla nas darmową reklamą. Jest ona bardziej pozytywna czy wiarygodna, ponieważ pochodzi od prawdziwych konsumentów – realnych odbiorców naszych usług.
- Jeśli w serwisie pojawią się negatywne komentarze i z takiej sytuacji możemy wynieść korzyści. Po pierwsze zyskujemy darmową informację zwrotną, dzięki czemu możemy poprawić to, co spotkało się z negatywnym odbiorem. Dodatkowo odpowiadając na zarzuty bezpośrednio w komentarzach zapewnić naszych odbiorców, że opinie klientów, nawet te negatywne, są dla nas cenne. W komentarzach możemy także poprosić niezadowolonego konsumenta o sugestie, w jaki sposób nasza marka mogłaby się poprawić.
- Dzięki zaangażowaniu, jakie wymusza specyfika serwisu, budujemy sieć lojalnych klientów. Nagradzanie ich lojalności (odznakami czy promocjami) tym bardziej wzmacnia w konsumentach poczucie wierności, wpływa na powracanie do nas i wybieranie właśnie naszych usług i produktów.
Nasz artykuł ukazał się w 3 częściach na NowyMarketing.pl: cz. 1, cz. 2, i cz. 3.
[Źródło głównej grafiki: Foursquare].