Przejdź do
Jak tworzyć banery reklamowe, które sprzedają?
Artur Kubiak
Artur Kubiak

CEO

Jak tworzyć banery reklamowe, które sprzedają?

23 marca, 2016 | Blog

Banery reklamowe są najpowszechniejszą formą reklamy w Internecie – usiana jest nimi cała sieć. Promują wszystko – od iPadów po usługi hydrauliczne.

W ostatnim czasie banery reklamowe stały się nośnikiem precyzyjnej, dedykowanej reklamy, działając w oparciu o dane pochodzące z historii przeglądarki (zobacz wpis: Remarketing). Czy rzeczywiście informacje przedstawiane na banerach powinny tak dokładnie opierać się na informacjach, jakie znajdują się w plikach cookies użytkowników?

Ślepota banerów – realne zagrożenie dla kliknięć

Ze względu na ich liczebność, banery reklamowe są najczęściej ignorowane przez internautów. Istnieje wiele przyczyn bagatelizowania przez odbiorców obecności banerów:

  • nie wzbudzają emocji;
  • zawierają nieinteresującą treść;
  • strach przed spamem, wirusami lub wyskakującymi okienkami;
  • strach przed jakąś inną nieoczekiwaną reakcją po kliknięciu w baner.

W badaniu przeprowadzonym przez AdKeeper, platformy pozwalającej na archiwizację internetowych reklam (polecam!), 43% respondentów stwierdziło, iż banery reklamowe w Internecie nie wydają się interesujące czy wciągające, a 31% powiedziało, że chciało kliknąć w baner tylko wtedy, kiedy byli w odpowiednim nastroju lub zainteresowała ich treść. Nie ma wątpliwości, że stworzenie banera, który będzie realnie wspierał sprzedaż, jest dla marketerów twardym orzechem do zgryzienia. Aby stworzyć skuteczny baner, który będzie realnie wspierał sprzedaż, musisz pamiętać o kilku zasadach.

Po pierwsze: Prostota

Agresywne reklamy banerowe są drażniące i nieprzyjemne dla użytkowników. Zrezygnuj z migających gifów i tęczy kolorów. Proste oraz czytelne zdjęcie również przyciąga wzrok, szczególnie w kontraście do „rozkrzyczanego” otoczenia strony WWW, na której się znajduje.

W reklamie LL Bean poniżej w centralnym punkcie zamiast informacji o produkcie zostały umieszczone słowa przedstawiające odbiorcy korzyść. Ogłoszenie dobrze wpisuje się w wizerunek marki LL Bean, co zmniejsza ryzyko nietrafności. W dolnej części umieszczono bardzo jasne wezwanie do działania (z ang. Call-To-Action, w skr. CTA), dzięki czemu użytkownik wie, w jaki sposób ma się zaangażować.

Po drugie: Jasne wezwanie do działania

Zwykle koszt banera ostatecznie określany jest na podstawie ilości kliknięć, jakie wygenerował, dlatego tak ważne jest, aby realnie zachęcał użytkowników do realnego zaangażowania – dokonania zakupu, a więc aby na siebie zarobił. Najskuteczniejsze banery opatrzone są jasnym wezwaniem do działania, które dokładnie wyjaśnia użytkownikom, czego mają spodziewać się po kliknięciu w reklamę. 57% respondentów wspomnianego wyżej badania AdKeeper stwierdziło, że niechętnie otwierają coś, co jest niepewne – nie mówi, w jaki sposób użytkownik skorzysta na wykonaniu działania.

Aby zminimalizować nieufność i dezorientację odbiorcy należy pamiętać o umieszczeniu wyróżniającego się Call-To-Action w kolorze kontrastującym do tła banera. Wezwanie do działania powinno nie tylko sprowokować do działania, ale także dostarczyć wiedzy, gdzie użytkownik zostanie przekierowany. Poniższy baner jest świetnym przykładem CTA wyraźnego pod względem graficznym oraz informującego, dlaczego warto w niego kliknąć.

Po trzecie: spójność graficzna

Dla użytkownika nie ma nic bardziej niepokojącego, jak przekierowanie na stronę, która wygląda zupełnie inaczej od reklamy, w którą właśnie kliknął. Baner powinien być wizualnie podobny do witryny, do której kieruje.

Projektując baner upewnij się, że użyte na nim czcionki, kolory czy hasła są zgodnie z identyfikacją wizualną Twojej marki.

Po czwarte: odpowiednie miejsce

Chociaż odpowiednie umiejscowienie banera jest znacznie trudniejsze od jego graficznego zaprojektowania, opłaca się starannie zaplanować miejsce publikacji.

58% respondentów sondażu AdKeeper powiedziało, że banery reklamowe nie wzbudzają w nich żadnych emocji – co zmniejsza prawdopodobieństwo zaangażowania. Ciasteczka oraz wykorzystanie techniki behavior based marketing sprawiły, że jest nam o wiele łatwiej znaleźć odpowiednie miejsce na umieszczenie reklamy, która będzie trafna oraz skuteczna dla tych internautów, którzy faktycznie interesują się przeglądanymi w Internecie zagadnieniami. Warto pójść o krok dalej i stworzyć reklamę, która będzie skuteczna bez względu na to, czy będzie oparta o dane demograficzne czy historię przeglądania stron WWW.

Nissan, chcąc poprawić wyniki sprzedaży swoich samochodów w Dubaju, umieścił baner na popularnej stronie internetowej Dubizzle, dzięki której można łatwo znaleźć mieszkanie. W oparciu o dane, jakie użytkownik podawał na stronie – budżet, sąsiedztwo, wielkość rodziny – reklama Nissana sugerowała użytkownikowi dopasowany do jego potrzeb model samochodu. W poniższym filmie można poznać wyniki akcji.

https://www.youtube.com/watch?v=dSkJoT6RM28

Po piąte: Interaktywność

Lata 90. XX wieku, gdzie interaktywność banera oznaczała celowanie kursorem myszki w maszerujące po ekranie kaczki, odeszły w zapomnienie. Postęp w rozwoju języków wykorzystywanych do budowania aplikacji webowych pozwala dziś przekraczać granice okienka banera – w niektórych przypadkach dosłownie. W ten sposób swój interaktywny oraz sugestywny baner stworzyła marka prezerwatyw Fromms. Interesującym przykładem jest interaktywny baner Audi, przekonujący o płynności jazdy podczas prowadzenia samochodu tej marki.

Po szóste: Postaw na prostotę

W procesie projektowania banerów reklamowych najważniejsza jest prostota. Określ swój podstawowy cel, zadbaj o spójną identyfikację wizualną oraz pamiętaj o wezwaniu do akcji. Im więcej treści umieścisz na banerze, tym mniej będzie skuteczny. Poniżej przykład prostego, przejrzystego, ale skutecznego banera StumbleUpon.

Potencjał banerów

Nie ograniczaj swojego projektu do rozmieszczenia treści na grafice. Kluczem do sukcesu klikanych banerów jest myślenie o tym, co ma się wydarzyć po wykonaniu czynności przez użytkownika. Cechy skutecznego banera, o których powinieneś pamiętać przed zabraniem się do pracy, to:

  • treść musi zawierać jasny cel oraz wezwanie do działania,
  •  baner powinien być dostosowany do otoczenia na stronie (być odpowiednio umiejscowiony),
  • powinien być spójny z identyfikacją graficzną marki oraz stroną internetową, do której prowadzi.

Dziś słychać głosy, że banery reklamowe odchodzą do lamusa. Ilość reklam banerowych na stornach internetowych sugeruje jednak co innego. Ich potencjał jest niezmiennie ogromny, ze względu chociażby na umiejscowienie banerów – są dokładnie tam, gdzie rzesze odbiorców.

Powiązane artykuły

Zadzwoń do nas
531 993 900