Przejdź do
Remarketing
Artur Kubiak
Artur Kubiak

CEO

Remarketing

20 marca, 2013 | Blog

Kiedy prowadzimy własny biznes, czy to w formie tradycyjnej, czy elektronicznej, często zdarza się, że sporo osób ogląda nasze produkty, ale do transakcji wcale nie dochodzi. Sytuacja zdaje się komplikować w Internacie, gdzie sprzedawca nie ma bezpośredniego kontaktu z potencjalnym klientem, a więc nie może pomóc mu rozwiać jego wątpliwość. Jak nakłonić niezdecydowanych konsumentów do zakupu właśnie naszego produktu czy usług?

Z pomocą dla e-sprzedawców przychodzi Remarketing – jedna z funkcji Google AdWords. Narzędzie to w swoim założeniu pozwala dotrzeć do osób, które już wcześniej odwiedziły naszą witrynę, ale z jakichś powodów opuściły ją przed dokonaniem zakupu.

Jego działanie opiera się o informacje pobierane z plików cookies (tzw. ciasteczek) zapisywanych za zgodą użytkownika przez przeglądarkę. W ciasteczkach znajdują się m. in. informacje o tym, jakie strony zostały odwiedzone. Dzięki tej wiedzy oraz mechanizmom Googe AdWords możemy wyświetlać dedykowane reklamy konkretnym klientom przez cały czas, kiedy odwiedzają oni inne witryny znajdujące się w Sieci reklamowej Google.

Co to jest Sieć reklamowa?

Wszystkie miejsca, gdzie mogą być wyświetlane reklamy AdWords, to Sieć Google. Żeby ułatwić kontrolę nad zarządzaniem reklamami, Google dodatkowo podzieliło główną sieć na dwie grupy – Sieć reklamową oraz Sieć wyszukiwania. Sieć reklamowa to ponad milion „zrzeszonych” stron, obejmujących witryny należące do Google (np. YouTube, Blogger, PicasWeb, Gmail), tysiące witryn partnerskich oraz inne miejsca docelowe, takie jak aplikacje na telefony komórkowe. Jak pisze sam Google:

[…] dociera ona do ponad 83% unikalnych użytkowników Internetu z całego świata, w tym osób mówiących ponad 30 językami w ponad 100 krajach [źródło: DoubleClick Ad Planner].

Dodatkowo korporacja stara się, by wszystkie witryny i usługi w Sieci reklamowej były przeglądane oraz monitorowane. Ma to zagwarantować wyświetlanie reklam wyłącznie w miejscach charakteryzujących się wysoką jakością. Nie trzeba więc martwić się, że nasza reklama zginie gdzieś na stronach, na które nikt nie zagląda.

Jak działa Remarketing?

Narzędzie Remarketingu polega na zdefiniowaniu pewnych wzorów, według których potencjalnemu klientowi wyświetli się reklama. Rozbudowane strony internetowe, takie jak e-sklepy, posiadają mnóstwo podstron, na przykład: działy, poddziały, zakładki koszyka, formularza sprzedażowego itd. Prowadzenie kampanii Remarketingowej polega na umieszczeniu na każdej z takich podstron specjalnego kodu, dzięki któremu w ciasteczku odwiedzającego ją użytkownika zostaną zapisane odpowiednie informacje. Do oznaczonego w ten sposób użytkownika później trafi nasza reklama. Możliwe jest tworzenie różnych kombinacji docierania do odwiedzjących nas osób, na przykład innych reklam dla tych, którzy oglądali konkretne działy strony, a innych dla tych, którzy umieścili dane produkty w koszyku. Stworzenie całej takiej „siatki” kampanii wymaga przemyślenia oraz znajomości mechanizmów marketingu.

Dedykowana reklama może więcej  

Inaczej będziemy przedstawiać produkt osobie, która jeszcze nie wie, co konkretnie chciałaby kupić, ale wie na przykład, że szuka prezentu dla kogoś bliskiego, a inaczej komuś, kto szuka powiedzmy aparatu fotograficznego, ale jeszcze nie wie, jakiej ma być firmy czy jakie ma posiadać opcje. Dzięki Remarketingowi możemy docierać do klientów, którzy opuścili naszą witrynę na wielu etapach niedoszłych zakupów. Powiedzmy, że prowadzimy e – sklep z akcesoriami wędkarskimi. Z informacji pobranych z ciasteczek dowiadujemy się, że nasz klient oglądał dział z kołowrotkami. Jeśli skorzystamy z narzędzia Remarketingu możemy zadedykować mu na przykład reklamę kołowrotków albo promocji na jakiś określony model w naszym sklepie. Docierając z właściwym komunikatem do zainteresowanych osób zwiększamy szansę, że użytkownik wróci do naszego sklepu i w nim dokona zakupu.

Klient kupił u nas spodnie – niech i pasek kupi u nas

Każdy sprzedawca wie, że jeśli klientka kupiła sukienkę, warto zaproponować jej pasującą apaszkę, korale czy inne dodatki. Remarketing umożliwia także docieranie do tych, którzy już kiedyś dokonali zakupu. Za pomocą dedykowanej reklamy można postarać się sprawić, żeby taka osoba wróciła właśnie do naszego sklepu.

Ile kosztuje kampania Remarketingowa?

Koszty takiej kampanii obejmują stworzenie samej reklamy oraz płatność za jej emisję w sieci. Jednak dzięki korzystnemu systemowi rozliczenia – tzw. Pay per click (w skr. PPC), czyli płatność za kliknięcie, są one relatywnie niskie. Oznacza to, że samo wyświetlanie reklamy jeszcze nic nie kosztuje. Płacimy dopiero, kiedy użytkownik kliknie w reklamowany przez nas baner prowadzący do naszej strony. Nie musimy więc płacić za tysiące osób, które jedynie zobaczą nasza reklamę, ale nie podejmą żadnej akcji. Możemy natomiast założyć, że ogromna część internautów, którzy zainteresowali się reklamą, dokona zakupu albo chociaż skontaktuje się z nami, co przełoży się na nasz zarobek, a więc przyniesie nam jakiś procent zwrotu poniesionych na reklamę kosztów.

Taki system rozliczeń sprawia, że koszty prowadzonej kampanii zostają znacznie zredukowane. Znalezienie oszczędności jest szczególnie ważne dla małych bądź początkujących firm, którym trudno jest unieść ogromne koszty kampanii reklamowych. Dodatkowo Kampania Remarketingowa pozwala na zbudowanie w prosty sposób ogromnej bazy klientów, a co za tym idzie na zwiększanie efektów sprzedażowych. Proponując klientowi reklamę opartą na jego realnych zainteresowaniach zwiększamy szanse na jej celność, a o to przecież właśnie chodzi!.

Powiązane artykuły

Zadzwoń do nas
531 993 900