Jeśli posiadamy firmę, bardzo ważne jest dla nas, aby dobrze wypromować swoją markę również w Internecie. Z pewnością życzylibyśmy sobie, żeby wszelkie informacje o firmie/marce/usługach, jakie podaje wyszukiwarka, miały charakter pozytywny, bo od tego może zależeć nasze „być albo nie być” na rynku. Jak to zrobić, wiedząc, że nie mamy wpływu na opinie pozostawiane przez internautów? Łącząc wiedzę o nowoczesnych technikach pozycjonerskich oraz nawykach użytkowników Internetu, ze sprawdzonymi praktykami public relations, możemy sięgnąć po SEO PR.
Co to jest SEO PR?
Pojęcie to obejmuje szereg działań, dzięki którym użytkownik dotrze do danej strony, a w świecie biznesu potencjalny klient szybciej odnajdzie w Internecie właśnie naszą witrynę. Dzisiaj to Google jest największym i najchętniej wykorzystywanym źródłem informacji o markach, firmach czy produktach, a wiele osób szukając konkretnych informacji na ich temat wpisuje w oknie wyszukiwarki nazwę w połączeniu ze słowem „opinie”. SEO PR ma na celu wspieranie nie tylko wysokiej pozycji w wyniku wyszukiwania, ale także jakości proponowanych przez wyszukiwarkę treści. Oznacza to, że jeśli mówią o nas w Internecie, to warto, żeby pozytywne komentarze zostały wyświetlone jak najwyżej i żeby było ich jak najwięcej. Jeśli takich opinii będzie wiele, istnieje wyższe prawdopodobieństwo, że potencjalny klient przekona się do naszej oferty.
Jakie można podjąć działania?
Pierwszym etapem optymalizacji materiałów PR-owych jest zidentyfikowanie najważniejszych słówkluczowych (o tym, jak skutecznie je dobierać, pisaliśmy już w naszym poradniku – sprawdź „Słowa w drodze na szczyt”). Aby to zrobić, należy określić za pomocą jakich słów potencjalni klienci szukają naszej firmy czy usług. Słowa kluczowe, których użyjemy w naszym tekście, należy dobrać w taki sposób, aby odpowiadały grupie docelowej. Na przykład, jeśli prowadzimy wytwórnię uszczelek w Szczecinie, to naszymi słowami kluczowymi mogą być: „uszczelki Szczecin”, ale i „trwałe uszczelki” czy „mocne uszczelki”.
Na podstawie tak zebranych słów tworzy się materiał PR, czyli teksty, w których zawarte zostaną wybrane słowa/frazy. Dzięki tak skonstruowanym treściom w pamięci czytelnika – potencjalnego klienta utrwali się, że nasza firma zajmuje się np. wspominaną produkcją uszczelek, mieści się w Szczecinie, a jej wyroby są trwałe. Należy pamiętać, żeby publikowane treści były unikatowe, wartościowe i bogate merytorycznie. Nie możemy przesadzić z „napychaniem” tekstu słowami-kluczami, bo osiągniemy dokładnie odwrotny niż przychylność klienta efekt. Tu z pomocą przychodzi SEO Copywriting. Również dobrą praktyką jest publikowanie pozytywnych oraz cennych treści w serwisach obcych. Poprzez taką reklamę dotrzemy do jeszcze większej liczby odbiorców, a dzięki dużemu zainteresowaniu tekstem, robot wyszukiwarki uzna nasze treści za wartościowe, co pozwoli nam osiągać wysokie pozycje w SERP.
Aktywne prowadzenie profili w mediach społecznościowych. Nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby przyjrzeć się, jak robią to inni. Włączenie działań PR do Internetu nie jest niczym nowym. Wiele firm od dawna dba do swój wizerunek również w przestrzeni cyfrowej. Warto odkryć potencjał drzemiący w social mediach i nie ograniczać się w ilości platform, na których można popularyzować swoją firmę/markę/produkty/usługi. Media społecznościowe, takie jak: Facebook, Twitter, Google +, a także Youtube, to również dobre miejsca do publikowania wartościowych, pozytywnych informacji na temat swojej działalności. Z powodzeniem można umieszczać tam notki informujące o nowych produktach, promocjach czy ciekawych firmowych inicjatywach. Kreowanie „ludzkiej twarzy” swojej działalności, nawet jeśli posiadamy fabrykę uszczelek, zawsze zostanie pozytywnie odebrane przez potencjalnych klientów. Taka otwartość może skutecznie przekonać odbiorców, że nasza firma nie ma oporów przed kontaktem z klientami, a co za tym idzie – niczego do ukrycia. Dobrym sposobem na wspieranie reputacji marki będzie również publiczne rozstrzyganie wszelkich reklamacji czy zażaleń. Możemy z powodzeniem opublikować na przykład list reklamacyjny i odpowiedzieć na niego na firmowym blogu czy w specjalnym dziale naszej witryny. Pokażemy wtedy, że na poważnie bierzemy uwagi klienta oraz że potrafimy przyznać się do popełnionego błędu. Świetnym pomysłem będzie skorzystanie z gotowych, popularnych platform umożliwiających dialog między klientami a przedstawicielami naszej firmy, np. sugester.pl czy getsatisfaction.com. Takie platformy pozwalają często na dostosowanie interfejsu witryny do naszych potrzeb. Sprawdzają się również jako źródło referencji naszego produktu czy marki.
Promowanie pozytywnych treści oraz opinii. Jeśli o naszej firmie napisano coś pozytywnego – pochwalmy się tym! Zadbajmy o to, żeby wypromować/wypozycjonować właśnie te publikacje, w których ktoś wypowiada się o naszej działalności pochlebnie. Linki do takich publikacji można umieścić na swojej stronie internetowej. Takie działania można również zlecić agencji zajmującej się SEO PR.
Ważnym elementem SEO PR-u jest bieżący monitoring opinii pojawiających się w Internecie. Proces ten polega na sprawdzaniu jakie informacje o nas pojawiają się w sieci, w tym w serwisach społecznościowych. Dzięki temu wiemy, czy pod wpływem naszych działań wyniki wyszukiwania związane z marką zmieniają się w oczekiwany sposób. Przydatnym narzędziem do monitorowania opinii o marce może być Google Alerts. Aplikacja wysyła użytkownikowi e-maile z alertami, jeśli Google znajdzie nowe wyniki dla wcześniej zdefiniowanej frazy. Jak z niego skorzystać? Wpisujemy na przykład nazwę naszej firmy, albo konkretnego obszaru działania, jak „uszczelki Szczecin” i czekamy na wiadomość od Google. Możemy wtedy sprawdzić, w jakim kontekście pojawia się nasza marka. Niestety Google Alerts nie bada portali społecznościowych, dlatego żeby sprawdzić, co on nas piszą na blogach oraz we wszelkich social mediach, musimy skorzystać z dodatkowych narzędzi. Niektóre firmy, jak brand24.pl, press-service.com.pl czy socialbakers.com, zajmują się profesjonalnym monitoringiem marki w Internecie i z powodzeniem można zlecić im takie działania. Dobrą praktyką podczas przeprowadzania analizy będzie oznaczenie wyników dla poszczególnych fraz dzieląc je na trzy grupy: pozytywne, neutralne oraz negatywne. Dzięki temu uzyskujemy przegląd wizerunku danej marki w wynikach wyszukiwania i wiemy, co odbierane jest w sposób pozytywny, a nad zmianą czego należy jeszcze popracować. Jeśli będziemy prowadzić takie działania na bieżąco, możemy odpowiednio wcześnie odnaleźć opinie nieprzychylne i podjąć działania ku odbudowaniu naszej reputacji. Tu z pomocą może przyjść Buzz Marketing (czyli marketing szeptany), który jest bardzo skutecznym narzędziem do niwelowania skutków złych opinii pojawiających się w sieci. O marketingu szeptanym napiszemy przy innej okazji, ponieważ jest to osobne, szerokie zagadnienie wymagające szczególnego podejścia.
Z SEO PR-u płyną dwojakie korzyści
Po pierwsze, poprzez umieszczanie tekstów zawierających słowa kluczowe dotyczące naszej marki wspieramy działania SEO, a więc pozyskujemy klientów „wprost” z Google. Po drugie, poprzez odpowiedni PR nasza marka bardziej zapada w pamięć. W ten sposób budujemy pozytywny wizerunek, a co za tym idzie – zaufanie do naszych usług czy produktów. Rynkowi giganci doskonale wiedzą, że nic nie zwraca się tak, jak owe zaufanie odbiorców. Skoro dziś to Internet stanowi podstawowe źródło informacji, warto zadbać o naszą reputację w sieci..