Przejdź do
Czy UX podnosi konwersję na stronie internetowej?
Patrycja Klimczak
Patrycja Klimczak

Graphic Designer

Czy UX podnosi konwersję na stronie internetowej?

14 września, 2021 | Blog

UX (User Experience) stanowi całościowe wrażenia użytkownika korzystającego z danego produktu. Termin ten jest szczególnie istotny w przypadku produktów cyfrowych, takich jak aplikacje mobilne czy strony www. Warto zdawać sobie sprawę, dlaczego UX tak istotnie wpływa na cyfrową rzeczywistość.

Na każdym kroku w sieci można natknąć się na różnego rodzaju treści w postaci blogów, serwisów społecznościowych, czy też aplikacji ułatwiających prowadzenie biznesu. To właśnie UX naprowadza potencjalnego klienta na konkretny produkt. Jeśli więc wskaźnik UX danego produktu będzie niski, czyli nie do końca zadowalający, potencjalny klient nie skorzysta z możliwości jego zakupu i będzie szukał dalej. Zdecydowanie więc warto zainwestować czas, aby wskaźnik ten działał na korzyść prowadzonej działalności, a zatem i sprzedawanego produktu lub usługi. Jak jednak stworzyć treść na tyle unikalną, aby potencjalny klient zobaczył w niej wartość samą w sobie i finalnie zdecydował się na zakup?

Jak zadbać o potrzeby potencjalnego klienta?

Istotną kwestią dla przedsiębiorcy jest zadbanie o dobranie określonej grupy docelowej dla sprzedawanego produktu lub usługi. Szczegółowe określenie potrzeb potencjalnego klienta pozwoli na dopasowanie strony internetowej pod jego wymagania i oczekiwania. Dzięki temu zdecydowanie łatwiej będzie mu poruszać się po serwisie i znaleźć to, czego faktycznie oczekuje.

Stworzenie strony pod oczekiwania potencjalnych klientów jest strategiczną kwestią, gdyż wzbudzenie zainteresowania produktem, jak i jego sprzedawcą da zdecydowanie lepsze wyniki sprzedażowe. Klient chętniej wróci też na stronę, na której czuł się dobrze zrozumiany.

Zadbanie o potrzeby użytkowników serwisu powinno opierać się o gruntowną analizę, która z zasady powinna być oparta na dialogu. Dopracowanie tej kwestii pozwoli na uzyskanie właściwego odbioru. Analiza powinna być wspierana poprzez odpowiednie do tego narzędzia i działania, takie jak:

–  Badania ilościowe i jakościowe,

– Ankiety,

– Wywiady,

– Google Analytics.

Wszystko po ubraniu w całość powinno stanowić właściwą odpowiedź dla klienta, przedstawioną mu w formie dobrze dopasowanej do jego potrzeb witryny.

W jaki sposób dobrze dopracowany UX wpływa na konwersję?

Wysoki poziom konwersji strony internetowej bezpośrednio przekłada się na przychody firmy, dlatego konsekwentna dbałość o wdrażanie odpowiednich rozwiązań jest tak istotna. Duże znaczenie ma w tym przypadku UX, który może znacząco podnieść efektywność witryny. User Experience, czyli UX to nie tylko aspekty związane z estetyką strony. Wskaźnik UX to kwestie związane z ogólnym jej odbiorem. Specjalista usprawniający wskaźnik UX będzie więc pracował nad:

·        responsywnością strony,

·        analizą potrzeb konsumenta,

·        utrzymaniem uwagi czytelnika,

·    zaprojektowaniem całościowych i funkcjonalnych rozwiązań, mających na celu odpowiedź na szczegółowe potrzeby Klienta.

Kontakt z użytkownikiem to niezwykle ważna kwestia, dzięki której sprzedaż jest naturalna, a przy tym skuteczniejsza. Dobry UX zdecydowanie zwiększa szanse na skuteczną interakcję z użytkownikiem.

Jakie są kluczowe Wskaźniki Efektywności dla UX?

Samo zaprojektowanie i wdrożenie strony to dopiero połowa drogi. Aby projekt osiągnął sukces, należy na bieżąco mierzyć jego skuteczność i w razie potrzeby usprawniać zastosowane rozwiązania. Pomocne w tym przypadku okażą się KPI (Key Performance Indicators) , czyli Kluczowe Wskaźniki Efektywności, pozwalające na rzetelny pomiar ilościowy osiąganych celów. Wewnętrzne KPI mogą być różne dla różnych przedsięwzięć, dlatego warto za każdym razem indywidualnie dobierać je pod kątem prowadzonego projektu. Często wykorzystywanymi wskaźnikami w UX są:

·      task time – czas potrzebny na wykonanie zadania, który jest kwestią dosyć indywidualną – można jednak założyć, że im jest on krótszy, tym praca jest efektywniejsza,

·     error rate – współczynnik błędów określający ilość popełnianych przez użytkownika błędów – niski współczynnik oznacza, że UX jest wydajne,

·      task success rate – współczynnik ukończenia zadania, który powinien być wysoki – oznacza to, że użytkownik nie napotyka przeszkód, które mogłyby mu to uniemożliwić,

·      task abandonment rate – współczynnik porzucenia zadania, który określa ilu użytkowników zaprzestało wykonywania zadania przed jego ukończeniem – powinien być on stosunkowo niski,

·      interaction depth – głębokość wizyty pozwala na określenie, jak długo użytkownik penetrował podstrony witryny,

·      conversion rate – współczynnik konwersji łączący w sobie mikro i makrokonwersję – mikrokonwersje zbliżają potencjalnych klientów do zakupu produktu, natomiast makrokonwersje to działania zbliżające firmę do zdobycia określonego celu w postaci, na przykład widoczności biznesu w sieci,

·      net promoter score – badanie satysfakcji użytkownika za pomocą skali liczbowej, co pozwala na zbieranie cennych informacji odnośnie strony przedsiębiorstwa i sprzedawanych na niej produktów.

Monitorowanie KPI pozwala na właściwe określenie jakości strony internetowej i zawartych na niej rozwiązań, dlatego też śledzenie ich jest istotną kwestią dla zwiększenia firmowych zysków.

Czym jest lista kontrolna Nielsena?

Optymalizacja UX powinna opierać się na liście kontrolnej. Dobrą praktyką jest korzystanie z doświadczenia Jakoba Nielsena, który stworzył niezwykle skuteczną listę, która wspomaga kontrolę User Experience. Lista prezentuje się następująco:

  1. ukazywanie statusu systemu,
  2. zgodność pomiędzy systemem a rzeczywistością,
  3. pełna kontrola dla użytkownika,
  4. zachowanie standardów i ogólnej spójności,
  5. zapobieganie błędom,
  6. pokazywanie zamiast przymusu zapamiętania,
  7. elastyczność i efektywność,
  8. estetyka i umiar,
  9. skuteczna obsługa błędów,
  10. pomoc i dokumentacja.

Lista ta jest świetnym punktem startowym dla skutecznej analizy serwisu internetowego pod kątem jego użyteczności, a więc w dużej mierze właśnie UX. Warto wszystkie wspomniane kwestie dopracować, co znacznie zwiększy konwersję strony internetowej firmy.

Czy warto inwestować w UX?

Dbałość o Klientów zawsze przekłada się na wzrost ich poziomu zaufania do danej firmy, a w konsekwencji na wyższą sprzedaż oferowanych produktów, usług lub generowanie leadów. Internetowym odpowiednikiem tradycyjnej obsługi Klienta jest właśnie projektowanie jego doświadczeń – warto zatrudnić doświadczonego UX designera, który sprawi, że użytkownik strony WWW zyska przeświadczenie o zrozumieniu jego potrzeb przez właścicieli firmy i chętnie zostanie jej stałym Klientem. Przy wielu unikalnych użytkownikach zadziała efekt skali – okaże się, że nawet niewielka optymalizacja UX przełoży się na znaczący wzrost współczynnika konwersji.

Powiązane artykuły

Zadzwoń do nas
531 993 900