Przejdź do
Czym jest redesign strony internetowej i kiedy należy go przeprowadzić?
Patrycja Klimczak
Patrycja Klimczak

Graphic Designer

Czym jest redesign strony internetowej i kiedy należy go przeprowadzić?

22 września, 2021 | Blog

Jeżeli czujesz, że Twoja strona nie do końca działa, tak jak powinna, to dobrze trafiłeś. Redesign to ponowne zaprojektowanie witryny, która nie sprawdza się w aktualnej wersji. Niestety, zdarza się to dosyć często. Pierwszym krokiem powinno być przeprowadzenie głębokiej analizy strony w postaci audytu, który pozwoli na zidentyfikowanie faktycznych problemów, które są godne uwagi.

Redesign to przede wszystkim skupienie się na poprawie funkcjonowania strony, chociaż nie należy wykluczać kompletnej zmiany pod względem wizualizacji. Warto też, jeszcze przed kompleksowym audytem zastanowić się, co sami zmienilibyśmy w naszej stronie. Być może jest bowiem coś, co szczególnie rzuca nam się w oczy albo na co zwróciła nam uwagę konkurencja. Warto więc spojrzeć na stronę pod kątem:

  • wspomnianej konkurencji,
  • feedbacku konkurencji,
  • zmiany wizerunku firmy,
  • jakości konwersji,
  • zmodyfikowania grupy odbiorców,
  • zastosowanej technologii,
  • zmiany modelu biznesowego.

Rynek cały czas się zmienia, ewoluuje i sprawia, że nasza firma powinna iść za wciąż idącymi do przodu trendami. Być może naszym Klientom znudziła się nie zmieniająca się oferta, interfejs przestał spełniać swoją rolę, a treść stała się przestarzała i mało wartościowa. Być może wystarczy zmiana stylu w prowadzeniu firmowego bloga, być może jednak cała struktura naszej strony wymaga gruntownej zmiany.

Być może intuicyjnie czujesz, że coś na twojej stronie “nie działa”, ale nie wiesz co. Powodów może być wiele. Mogą to być błędy wyświetlania na różnych urządzeniach, może to być nietrafiony model biznesowy. Aby zweryfikować powyższe domniemania najlepiej skorzystać z audytu eksperckiego i analityki, a w tym zadaniu pomoże profesjonalna agencja.

Kolejnym krokiem jest ponowne poznanie swojego Klienta. Często wydaje nam się, że znamy swojego odbiorcę, jednak analizy danych czy warsztaty projektowe uzmysławiają nam, że jest to wiedza powierzchowna. Należy się mu przyjrzeć, zrozumieć go, ponieważ to dla niego marka chce się zmienić. A przynajmniej odbiorca powinien być głównym motywatorem zmian.

W jaki sposób profesjonalna agencja powinna podejść do przeprowadzania procesu redesignu strony?

Począwszy od briefingu Klienta, spotkań, rozmów telefonicznych, przez analizę obecnego serwisu – agencja dochodzi do planu działania, który prezentuje Klientowi. Rozmowy dają podstawę do poznania marki w szerszym kontekście. Bazując na zdobytej wiedzy agencja przystępuje do analizy serwisu:

  • Sprawdza zgodność merytoryczną i wizualną strony z charakterem firmy,
  • Bada funkcjonalności, przeprowadzając audyt użyteczności – już na poziomie przeklikiwania się przez stronę nasz ekspert od UX, korzystając między innymi z heurystyk Jakoba Nielsena, potrafi wyłapać błędy konstrukcji czy scenariusza użytkowania (odnoszącym się do zachowań użytkownika na stronie),
  • Dokonuje analizy statystyk za pomocą narzędzi takich jak Google Analytics, a raporty wykorzystuje do zaprojektowania nowych rozwiązań.

Dzięki profesjonalnej analizie strony, agencja jest w stanie wskazać Klientowi problemy z jakimi boryka się serwis i skonfrontować je z oczekiwaniami. Analiza poparta danymi pozwala na wyznaczenie nowych celów biznesowych i wizerunkowych – jaką rolę ma pełnić strona, czy być informacyjna czy sprzedażowa. Decyzja związana z celem strony warunkuje sposób jej zaprojektowania, determinuje dobranie odpowiednich środków wyrazu i elementów. Zdarza się, że zmieniają się potrzeby Klienta i strona ze sprzedażowej staje się bardziej wizerunkowa.

Jakie problemy najczęściej spotyka się na stronach internetowych? 

  • Błędy nawigacyjne – spowodowane są m.in. źle zaprojektowanym menu, brakiem elementów takich jak bredcrumbs’y (przy dużych serwisach). Użytkownik nie wie w jakim miejscu na stronie się znajduje, poruszanie się po serwisie jest nieintuicyjne i sprawia trudności. Tym samym strona nie wpisuje się w wykorzystywane dziś standardy użyteczności jak choćby heurystyki Nielsena, czyli trzymanie się standardów i zachowanie spójności (heurystyka 4) oraz pokazywanie statusu systemu (heurystyka 1),
  • Brak kontroli nad procesami na stronie (heurystyka 3) – występuje np. w procesie zakupowym lub podczas wypełniania formularza, gdy użytkownik nie może cofnąć czynność (brak opcji “wstecz” lub “usuń” – zależnie od przypadku),
  • Brak elementów ułatwiających korzystanie ze strony różnym użytkownikom – ze względu na ich preferencje, poziom zaawansowania w użytkowaniu technologii czy ze względu na ich fizyczne ograniczenia (np. niedowidzenie). Takimi narzędziami są np. filtry, podpowiedzi w postaci tooltip’ów czy komend głosowych, wskazówki przy uzupełnianiu pól itp. (pozwalaj wybierać zamiast zmuszać do pamiętania / zapewniaj elastyczność i efektywność – heurystyki Nielsena).
  • Nieczytelność i brak optymalizacji treści – nadal zdarza się, że serwisy zawierają bardzo długie opisy a troska o dobre wyniki SEO blokuje Klienta w decyzjach związanych z ich optymalizacją. Tym samym przeciętny użytkownik ucieka ze strony, na której długo szuka cennej dla niego informacji. Technologia zmienia się również pod kątem treści i języka stosowanego w serwisach. Roboty stają się coraz mądrzejsze i radzą sobie z pozycjonowaniem coraz lepiej. W perspektywie heurystyki Nielsena warto zadbać o estetykę i umiar – wtedy nasz komunikat staje się czytelny, nie bójmy się więc białych przestrzeni na naszych stronach, by wydobyć to co istotne dla celów jakie ma strona spełniać.
  • Obsługa błędów – najczęściej jest to brak weryfikacji danych wprowadzanych przez użytkownika w formularzach, np. błędny zapis imion, niepełne informacje. Innym przykładem może być z kolei brak wskazania miejsca, gdzie użytkownik popełnił błąd.

Zdecydowanie warto korzystać z pomocy profesjonalnej agencji, która pomoże wyłapać niedziałające miejsca styku użytkownika z produktem. W kolejnym kroku, po wyznaczeniu celów należy zrobić prototyp strony. To etap, w którym należy wybrać zakres nowej funkcjonalności dla serwisu – to one będą w znacznym stopniu wpływały na cenę i czas etapu programowania. Warto pamiętać, że redesign jest procesem, w którym uczestniczy zarówno wykonawca jak i zlecający. Warto również zrozumieć motywacje obu stron, by wypracować optymalne rozwiązania.

W tym punkcie redesign zaczyna przypominać tworzenie serwisu internetowego od podstaw, z tą różnicą, że jest już wiedza o Kliencie jak i jego usłudze, a także o użytkownikach korzystających do tej pory z serwisu. Zdarza się, że strony wymagają jedynie małej modyfikacji, dodania jakiś elementów (np. wyszukiwarka, odpowiednie CTA (call to action), inne menu główne), ale najczęściej jest to praca od podstaw.

Następnie należy przygotować wersję graficzną strony głównej. Wtedy agencja konsultuje ją z Klientem, wdraża uwagi. Po zaakceptowaniu przez Klienta, przystępuje do projektowania podstron w zgodzie z wybranym kierunkiem graficznym. Po akceptacji całego projektu graficznego można przechodzić do kodowania.

Ostatnim etapem jest proces wdrożenia produktu – kodowanie. Tu należy zwrócić uwagę, że programiści zaczynają swoją pracę od backendu – czyli etapu, który nie jest jeszcze fizycznie widoczny dla Klienta. Bywa, że na tym etapie wychodzą pewne problemy, których nie objęły prototypy – to zupełnie normalne. Trzeba jednak na taką ewentualność wygospodarować czas, czasem dodatkowe koszty, bo wdrożenie pewnej funkcjonalności może okazać się droższe. Bardzo istotne, nie tylko ze względu na SEO, są treści na stronę oraz baza multimediów. 

Po zakodowaniu, jeszcze na wersji developerskiej należy uzupełnić wszystkie strony treściami, by wyłapać ewentualne błędy w wyświetlaniu. Nie da się przetestować strony przed jej pełnym uzupełnieniem.

Nad całym procesem czuwa po stronie agencji Project Manager, który koordynuje działania interdyscyplinarnego zespołu. Niemniej ważna jest rola Klienta, który musi czynnie uczestniczyć w całym procesie, przekazując swoje uwagi i oczekiwania na bieżąco. To jego zadowolenie jest stawiane na pierwszym miejscu, jednakże bez jego wsparcia i przekazywania pomysłów, agencja nie będzie w stanie działać w 100% tak, jakby sobie tego życzył.

Jakie są główne zalety redesignu strony?

Po jakimś czasie od całkowitej zmiany organizacji i wyglądu witryny powinniśmy zauważyć, że pozyskiwanie Klientów stało się sprawniejsze, a negatywny feedback znacznie się zredukował. Oprócz tego funkcjonalność witryny wzrośnie, a Ty poczujesz, że wreszcie wróciłeś na właściwy tor i jesteś po prostu “na czasie”.

Powiązane artykuły

Zadzwoń do nas
531 993 900