Przejdź do
8 sposobów na idealny tag title
Artur Kubiak
Artur Kubiak

CEO

8 sposobów na idealny tag title

17 września, 2015 | Blog

Tagi tytułów (z ang. tag title) są najbardziej widocznym elementem strony w przeglądarce Google. Tag title określa nazwę naszej strony internetowej. Mimo to bardzo często zdarza się, że zaniedbujemy ten element nie przywiązując wagi do treści zawartej w tagu. Spróbujemy dziś przekuć złe praktyki na cechy poprawiające atrakcyjność naszej WWW w oczach potencjalnych klientów.

Na początku przyjrzyjmy się, w jaki sposób tag title pokazują najpopularniejsze przeglądarki, określając jednocześnie czym w ogóle są tagi tytułów.

Bing (poprzednio: Windows Live Search i MSN Search) – wyszukiwarka internetowa stworzona przez amerykańską firmę Microsoft. Początkowo była częścią portalu MSN, później Windows Live, obecnie jest samodzielną wyszukiwarką. Producent nazywa ją nie tylko wyszukiwarką internetową, ale silnikiem decyzyjnym – ze względu na ilość zaimplementowanych funkcji pomagających podjąć decyzję odnośnie np. wyboru restauracji czy zakupu biletów lotniczych. Więcej informacji o Bing.

Jak widać, informacja zawarta w tag title mocno rzuca się w oczy. Jest to jednak dopiero początek budowania naszego wizerunku. Opis title pojawia się również w wielu innych miejscach, na przykład na otwartych zakładkach w przeglądarce.

Tag title odgrywa bardzo dużą rolę przy ewentualnym dzieleniu się treścią w mediach społecznościowych. Ustawiony tekst jest automatycznie pobierany jako opis danej strony. Poniżej przykład dla Facebooka.

Powyższe przykłady powinny skutecznie uzmysławiać, jak dużą rolę odgrywa parę, często bagatelizowanych, słów. Pójdźmy jednak dalej, bo to dopiero początek możliwości wykorzystania tag title. Dobrze skonstruowana oraz opisana strona daje nam możliwość podawania naszej oferty w wynikach wyszukiwania w jeszcze jaśniejszy sposób.

Ten krótki opis może okazać się czynnikiem decydującym, czy internauta w ogóle wejdzie na naszą stronę. Dobrze opisany tag title, to praktyka wychodząca naprzeciw użytkownikowi szukającemu informacji.

Dlaczego tag tytułu jest tak ważny?

Bo jest! 😉 Tag title, jak dało się zauważyć na podanych przykładach, jest bardzo zauważalną formą podawania informacji o naszej działalności. Jest to jeden z kluczowych czynników, który wpływa na to, jak widzi nas Google – a zależy nam żeby widział nas jak najlepiej ;). Zachęcam Was do zawierania, w tworzonych dla firm CI (corporate indentyfity), zasad podawania informacji w tag title uwzględniając fakt, że każda podstrona może być kierowana do innej grupy odbiorców. Taka polityka może nam później pomóc przy prowadzeniu e-sprzedaży różnych segmentów naszej oferty oraz realizowaniu kampanii SEO.

No dobrze, ale jak to zrobić?! Poniżej przedstawiam 8 dobrych praktyk 

1. Użyj nie więcej niż 66 znaków:

a. Wyszukiwarki pokazują ograniczoną liczbę znaków w tytule. W przypadku Google jest to pierwsze 66 znaków (wraz ze spacjami), dłuższe opisy będą skracane wielokropkiem (…).
b. Pamiętajcie, krótkie tytuły są łatwiejsze do odczytania.
c. Im mniej słów podanych w tytule strony, tym treść jest bardziej wartościowa dla Google – robot przepisuje bowiem wszystkie słowa. Bardzo dobrą praktyką jest używanie lub powielanie słów dla nas kluczowych.

2. Upewnijcie się, że tag title precyzyjnie opisuje waszą stronę / ofertę:

a. Tag powinien zawierać kilka słów kluczowych, ozdobionych dodatkowo przesłaniem zachęcającym do odwiedzenia strony. Dla przykładu: „Solidny serwis laptopów w Szczecinie”.
b. Upewnij się, że używasz słów kluczowych gdzieś na stronie.
c. Wybieraj słowa kluczowe, które są rzeczywiście używane do wyszukiwania twoich usług.

3. Myśl jak potencjalny Klient:

a. Upewnij się, że tag tytułu odpowiada na najczęstsze potrzeby odwiedzających. Krótko pisząc: może okazać się, że internauci częściej szukają serwisu dla netbooków, a nie laptopów. Zmień wtedy opis na: „Solidny serwis netbooków w Szczecinie”.

4. Przywiąż najwyższą wagę do pierwszego słowa w tytule:

a. Google przywiązuje największą wagę do pierwszego słowa.
b. Z badania Jakoba Nilsena wynika, że pierwsze 11 znaków powoduje czy ktoś nadal będzie czytać, czy nie. Mam nadzieję, że nie piszę 527 znaków tylko dla siebie 😉

5. W tym całym zamieszaniu nie zapomnij podać swojej marki:

a. W w przypadku dużych, prężnie działających w sieci firm, to dobry pomysł ;).
b. Dobrą praktyką jest umieszczanie nazwy firmy w kolejności: strona główna – pierwsze słowo, kolejne strony – ostatnie słowo.
c. Jeśli twoja marka jest znana, a oferta posegmentowana i odpowiednio podawana dla różnych grup odbiorców, dostosuj poszczególne tytuły do informacji podawanych na stronach. Reklamuj sprzedawany towar, a nie ogólną ofertę przypisaną do marki.

6. Proszę :), pamiętajcie o oddzieleniu nazwy marki od tytułu:

a. Użyjcie jednego z licznie dostępnych na klawiaturze znaków: ( | ), ( – ), aby oddzielić treść od marki.
Na przykład: „Solidny serwis netbooków w Szczecinie | Nazwa_firmy”.

7. Atrakcyjność, atrakcyjność, atrakcyjność:

a. Unikaj niedomówień, skrótów oraz znaków je reprezentujących: „[…]”; „np.”; „itp.”. Wyraź swoje chęci w czystym, kreatywnym przekazie. Dzięki takiej polityce zdobędziesz potencjalnych klientów, czytelników oraz samego wujka Google.
b. Pamiętaj: dla większości ludzi tytuł jest pierwszym krokiem do wyrobienia sobie zdania o stronie.
c. Upewnij się, że stworzony tytuł strony wyróżnia się na tle innych pojawiających się w wynikach wyszukiwania.

8. Bądź oryginalny:

a. Twoja strona powinna być lepsza od każdej innej. Powinna oferować „coś” więcej niż konkurencja. Pamiętaj o tym, bo jeśli Ty nie będziesz wiedział, co wyróżnia ciebie na tle innych, Google również na to nie wpadnie.

Dostosowanie tagów do poszczególnych stron serwisu

Wszystko zależy od Ciebie i mapy strony. Będziesz widoczny oraz zrozumiały tylko wtedy, kiedy dobrze sobie wszystko przemyślisz, zaprojektujesz i dostosujesz do odbiorcy. Popularne systemy do zarządzania treścią (CMS) pozwalają ręcznie dostosowywać tagi tytułu do poszczególnych pojedynczych stron serwisu. Jeśli stoisz przed wyborem nowego CMS-a, upewnij się, że pozwala on na robienie takich zmian bez znajomości języków programowania. Jeśli chcesz być dobrze widoczny w Google i innych wyszukiwarkach doby system CMS z opisanymi funkcjami jest wskazany.

Więcej pomysłów na dobrą politykę tagowania

Dzisiejszy wpis kierowany jest do czytelników zaczynających biznes w sieci. Wymieniłem kilka tematów, na które warto szczególnie zwrócić uwagę przy tagowaniu. Jeśli jednak znajdzie się ktoś, kto ma dodatkowe pomocne rady, zachęcam do dzielenia się nimi w komentarzach wpisu.

Powiązane artykuły

Zadzwoń do nas
531 993 900