Logo, to jeden z podstawowych elementów identyfikacji wizualnej każdej firmy i jedno z najważniejszych narzędzi marketingowych. Logo pozwala firmie lub organizacji pokazać się światu i najlepiej zapaść w pamięć klientów, sprawiając, że stanie się ona rozpoznawalna. Dlatego jest ono tak ważne.
Zaprojektowanie logo to też jedno z podstawowych zleceń jakie otrzymują do wykonania nasi graficy. Zazwyczaj klienci widzą tylko końcowy efekt ich pracy, my chcielibyśmy uchylić Wam rąbka tajemnicy i pokazać jak przebiega cała praca nad ich powstawaniem u nas w Brandoo.
Na początek krótko o tym czym jest logo. Logo to unikalna i charakterystyczna forma graficzna, stylizowany napis, symbol lub inna forma ekspresji graficznej służąca do identyfikacji marki, przedsiębiorstwa bądź organizacji. Umieszcza się je na materiałach drukowanych, reklamach, artykułach piśmienniczych, budynkach i pojazdach. Logo występuje w trzech postaciach – znaku (sygnetu), logotypu (znaku typograficznego, czyli fonta wybranego kroju) bądź pełnego logo (czyli w obu podanych elementach). *Wikipedia
Teraz czas przejść do sedna, czyli do tego jak wyglądają poszczególne etapy powstawania logo od zapytania klienta do przesłania finalnych plików, a droga ta jest dość długa. 🙂
Krok pierwszy – otrzymujemy zlecenie
Proszę o przygotowanie logo mojej firmy…
Zlecenia bywają różne. Są klienci którzy dokładnie wiedzą czego chcą i kontaktują się z nami mając już konkretne wytyczne co do wyglądu, kolorystyki logo, itp. Wówczas albo kierujemy się ich briefami, albo przedstawiamy im własne pomysły, które naszym zdaniem mogą jeszcze lepiej wpłynąć na wizerunek ich firm, marek.
Są też klienci, którzy zdają się na nasze doświadczenie oraz umiejętności i powierzają nam całą koncepcję logo. Na każdym etapie takiego zlecenia na bieżąco kontaktujemy się z klientem i omawiamy projekt, żeby jego oczekiwania mogły spotkać się z pomysłami naszych grafików.
Krok drugi – ustalamy szczegóły zlecenia
Wiele osób postrzega logo jako zwykły, prosty znaczek, którego wykonanie nie wymaga zbyt dużo czasu. Nic bardziej mylnego. Opracowanie dobrego logo wymaga odpowiedniego przemyślenia, często stworzenia wielu alternatywnych koncepcji oraz pamiętania o nośnikach i materiałach na których będzie ono wykorzystywane – wymaga więc o wiele szerszego spojrzenia na ten “znaczek”.
Wymaga też przede wszystkim poznania klienta, stąd wbrew pozorom prace nie zaczynają się od rysowania czy projektowania – tylko od rozmów. Grafik musi dowiedzieć się jak najwięcej o działalności firmy, jej misji, jej ofercie, a także o …konkurencji. Bardzo ważne jest to jak logo będzie prezentowało się właśnie w otoczeniu pozostałych firm z tej samej branży. Musi się bowiem ono wyróżnić, żeby mogło być łatwo i szybko zapamiętane. Ważne są także oczekiwania samego klienta co do logo. Klient zna swoją firmę najlepiej i jest naprawdę” skarbnicą wiedzy”, która może wnieść wiele informacji w projekt.
Krok trzeci – rozpoczęcie prac
Zapewne wielu z Was myśli, że następuje teraz etap otwarcia programu graficznego i przygotowywania kolejnych propozycji. Otóż nie. 🙂 Teraz nasi graficy szukają pomysłów, inspiracji, a także czekają aż w ich głowie “urodzi” się projekt idealnie pasujący do klienta i jego oczekiwań. Nie jest to tylko praca “kreską”, ale również poszukiwanie odpowiednich słów, skojarzeń, odniesień, a więc mnóstwo kreatywnego myślenia. Może trwać to chwilę, a może trwać nawet kilka dni. Czasami konieczne będzie użycie kilku kartek papieru na wstępne szkice, które dopiero później przeniosą się do programów graficznych. Tego na początku drogi do powstania logo nie są w stanie nigdy określić. Każdy projekt wymaga indywidualnego podejścia. Ważne żeby na końcu usłyszeć lub przeczytać “magiczne”: mamy to – akceptuję!
Krok czwarty – dopracowywanie wybranego projektu
Spośród wszystkich koncepcji, które powstały podczas rozpoczęcia prac nasi graficy wybierają te, które ich zdaniem będą najbardziej odpowiednie. Najczęściej są to trzy projekty do późniejszego przedstawienia klientowi i to z nich powstaną finalne propozycje, propozycje które teraz będą skrupulatnie dopracowywane. Dlaczego tylko trzy do wyboru? Zbyt duża ilość nigdy nie wróży nic dobrego. Szukać idealnego logo można w nieskończoność – zawsze jest coś co można zmienić, pokazać inaczej, itp. Nie liczy się więc ilość propozycji, tylko ich jakość. Graficy dobierają więc odpowiednie fonty oraz typografię, która idealnie podkreśli wymagany charakter logo. Dopracowują każdy, nawet najdrobniejszy szczegół, bo choć może się Wam wydawać, że logo to coś niewielkiego, to praca nad nim to naprawdę majstersztyk w którym każdy element ma znaczenie.
Krok piąty – akceptacja propozycji
Czas na przedstawienie klientowi efektów pracy grafików. Klient w tym momencie może również podjąć decyzję odnośnie wyboru podstawowej lub pełnej księgi znaku. Wszystko zależy od tego do jakich materiałów logo będzie wykorzystywane. Podstawowa będzie zawierała kolorystykę logo oraz zasady jego umieszczania. Pełna ma pokazać już m.in. jak logo może być prezentowane w różnych materiałach reklamowych, itd.
Wracając do samego logo – piąty krok to moment w którym miesza się radość, że być może trafimy w gust klienta oraz niepewność, czy aby na pewno jest ono odpowiednie. Choć najczęstszym scenariuszem jest ten pierwszy, element “niepewności” musi być. 🙂
Pada decyzja – klient wybiera logo. Udało się!
Krok szósty – gotowe logo
Teraz czas na dalsze prace graficzne. Dalsze prace? Wielu klientów dziwi się, że prace trwają nadal. Jednak wybrane logo trzeba teraz odpowiednio przygotować do późniejszego wykorzystywania, czyli należy je zwektoryzować oraz pozbawić wszelkich niedoskonałości technicznych, a do tego również potrzeba odpowiedniego czasu.
Dopiero po dopracowaniu go do perfekcji będzie w pełni gotowe dla klienta, który dostanie je w “paczce” z zapisem w różnych formatach do wykorzystania w różnych materiałach.
Na koniec następuje najlepsze, czyli… satysfakcja z obserwowania efektów swojej pracy przez grafików, kiedy logo znajduje już zastosowanie w identyfikacji wizualnej firmy czy marki. To najlepszy motywator do pracy z kolejnymi klientami. 🙂
Jak sami widzicie praca nad logo składa się z wielu etapów z których każdy wymaga odpowiedniego czasu. Logo to tak istotna część wizerunku i marketingu firmy, że warto cierpliwie czekać na to idealnie pasujące do Waszego biznesu. Zwłaszcza, że będzie Wam ono towarzyszyło przez długi czas.
Potrzebujecie logo? Zapraszamy do kontaktu.