Przejdź do
Audyt SEO – jak może pomóc witrynie internetowej?
Artur Kubiak
Artur Kubiak

CEO

Audyt SEO – jak może pomóc witrynie internetowej?

26 maja, 2016 | Blog

Czy audyt SEO jest potrzebny mojej stronie internetowej? Na czym polega? Kto go wykonuje? – te pytania zadaje sobie wielu właścicieli witryn internetowych. Odpowiedzi na nie zebraliśmy w jednym artykule.

Witrynę zakładamy nie tylko po to, aby w atrakcyjny sposób przedstawić na niej własną ofertę i informacje o naszej firmie. Dzięki wizytówce w sieci chcemy dać się znaleźć klientom szukającym konkretnych produktów i usług w internecie i wyróżnić się na tle konkurencji. W taki sposób, aby konsumentów przekonać do skorzystania właśnie z naszej oferty, od razu (online) bądź w „realu” (wiele osób porównuje ofertę produktów i usług w sieci, ale zakupów dokonuje w zwykłych sklepach).

Konsumenci konkretnych produktów i usług poszukują w internecie za pomocą wyszukiwarek, wpisując do nich odpowiednie słowa i frazy kluczowe. Z tego właśnie powodu przedsiębiorcy z roku na rok inwestują coraz więcej w działania SEO i SEM.

Co w przypadku, jeśli nie przynoszą one odpowiednich rezultatów?

Mam produkty/usługi wysokiej jakości, na które jest popyt, ale klienci nie wchodzą na moją stronę internetową, mimo że korzystam z usługi pozycjonowania i posiadam odpowiednią domenę. Moja witryna lub sklep internetowy znajdują się w odległych pozycjach wyników wyszukiwania albo… nie widać jej w ogóle – to są najczęstsze problemy, z jakimi borykają się właściciele stron internetowych” – mówi Michał Trojan, specjalista ds. SEO/SEM – Audyt SEO może dać odpowiedź, dlaczego tak się dzieje.

Audyt SEO to bardzo złożona analiza witryny internetowej pod kątem m.in. łatwości indeksowania jej w wyszukiwarkach (indeksowanie ma miejsce wtedy, gdy roboty wyszukiwarek odwiedzają strony WWW i następuje analiza treści witryny) czy przygotowania jej pod realizację kampanii Google AdWords.

Poprawnie przeprowadzony audyt SEO jest jak przygotowanie solidnych fundamentów pod budowę – dzięki niemu proces pozycjonowania przebiega prawidłowo” – tłumaczy ekspert.

Podczas audytu SEO badane są takie elementy, jak:

  • znaczniki tytułu strony (Title) oraz opis strony (Description)
  • nagłówki witryny (h1, h2, h3, h4)
  • konstrukcja i budowa adresów URL
  • kod i jego zgodność ze standardami
  • jakość treści zamieszczonej na witrynie
  • zjawisko DC (Duplicate Content)
  • nawigacja i wewnętrzna struktura linków
  • mapa witryny
  • obsługa błędów witryny 404
  • czas ładowania witryny
  • wyszukiwarki wewnątrz witryny
  • linki przychodzące
  • dyrektywy dla robotów (robots.txt, meta robots)
  • pliki multimedialne w obszarze witryny
  • itd.

Na podstawie analizy eksperci tworzą raport – kilkudziesięciostronicowy dokument, który zawiera zbiór wskazówek, po wprowadzeniu których nasze produkty i usługi mogą być lepiej widoczne w wyszukiwarkach a witryna przygotowana do dalszych działań.

Raport to unikalny dokument, zawierający wytyczne ściśle dopasowane do potrzeb naszej strony czy sklepu internetowego, opatrzone komentarzami. Raport, po opracowaniu przez ekspertów, zostaje przesłany na skrzynkę pocztową właściciela witryny.

Czas przygotowania raportu zależy od wielkości witryny, a dokładniej ilości jej podstron (np. audyt dotyczący witryny o wielkości do 50 podstron wynosi 14 dni, a 500 – 1000 może trwać prawie miesiąc) oraz jej konstrukcji.

– Audyt jednej, firmowej, niewielkiej witryny internetowej może trwać od kilku godzin do kilku dni – komentuje specjalista SEO/SEM – natomiast większej – o wiele dłużej. Dzieje się tak, ponieważ ekspert musi przeanalizować każdy z badanych elementów, we wszystkich miejscach witryny.

Ważny podkreślenia jest fakt, że audytu SEO nie można przeprowadzić na każdego rodzaju stronach.

– Sytuacja jest bardziej złożona jeśli chodzi o strony wykonane w technologi Flash – mówi Michał Trojan – tak więc klientom, którzy posiadają witrynę opartą na takiej technologii sugerujemy, że przed przystąpieniem do audytu SEO, a następnie pozycjonowania, warto zbudować nową stronę internetową, opartą na innej technologii.

Przedsiębiorca wytyczne z raportu może wprowadzić samodzielnie, jeśli ma odpowiednio do tego przygotowanych pracowników. Przez określony czas może też korzystać z konsultacji poaudytowych firmy, która sporządziła raport.

Na co zwracać uwagę przy wyborze firmy przeprowadzającej audyt SEO?

– Jest kilka elementów, które warto rozpatrzyć. Jednym z nich jest doświadczenie w zakresie audytów SEO – dowiedzmy się, z jakimi klientami współpracowała firma. Ważny jest także sposób komunikacji i przepływu informacji między firmą a klientem – ich jakość można stwierdzić już podczas pierwszych spotkań czy rozmów. To, czy firma prowadząca audyt SEO pilotuje poprawki wprowadzane przez zleceniodawcę, czy informuje go o poczynaniach konkurencji i sytuacji panującej w branży w tym zakresie a po wdrożeniu audytu wykonuje ocenę efektywności zmian jakościowych i ilościowych to kolejne elementy, na jakie należy zwrócić uwagę, szukając odpowiedniej firmy – radzi Michał Trojan, specjalista ds. SEO/SEM.

Efekty profesjonalnie przeprowadzonego audytu SEO widać już po kilku tygodniach od zastosowania wytycznych w nim zawartych.

Powiązane artykuły

Zadzwoń do nas
531 993 900