Blog firmowy to doskonałe narzędzie promocji usług i produktów każdej firmy z każdej branży. Pozwala on również osiągnąć dobrą pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwarki Google. Dzięki niemu klienci lepiej poznają też daną firmę. Mimo tylu pozytywów wciąż bardzo mało marek chce korzystać z tej formy reklamy. Czas to zmienić!
Często przy omawianiu oferty stworzenia strony WWW dla naszych klientów spotykamy się z pytaniem czy zakładka blog jest w ogóle na niej potrzebna. Zaczęliśmy zastanawiać się więc skąd bierze się ta wątpliwość. Rozmawialiśmy na ten temat z samymi klientami, pytając, z czym kojarzy im się blog i dlaczego tak bardzo sceptycznie podchodzą do niego na swoich stronach. Wkrótce okazało się, że klienci postrzegają blog jako miejsce do którego nie zaglądają odbiorcy ich oferty, którym zależy przecież jedynie na produktach i usługach firmy – po co więc ponosić koszt stworzenia firmowego bloga? Klienci często myśleli również, że jakby nawet zdecydowali się na jego powstanie, to i tak nie wiedzieliby o czym na nim pisać. Obawiali się ponadto że ich teksty nie będą ciekawe lub że nie znajdą czasu na regularne dodawanie wpisów.
Jeśli też tak myślisz, mamy nadzieję, że po tym tekście zupełnie zmienisz zdanie i dostrzeżesz jak wiele korzyści niesie ze sobą stworzenie zakładki blog na stronie WWW Twojej firmy.
1. Blog pozwala jeszcze lepiej poznać ofertę Twojej firmy
W content marketingu wciąż istnieje trend, w którym treści na ważnych podstronach strony WWW sprowadzone są do niezbędnego minimum. Umieszcza się na nich tylko to, co jest potrzebne do zapoznania się z ofertą firmy i podjęcia szybkiej decyzji, co do zakupu produktu lub wyboru usługi. Blog jest właśnie takim miejscem, w którym możesz napisać o swoich produktach czy usługach więcej. Żeby lepiej to wyjaśnić, posłużę się przykładem firmy sprzedającej naturalne kosmetyki. Na stronie z produktami umieszczasz jedynie krótkie opisy oferowanych kremów, ich składu, właściwości, itp. Na blogu możesz jednak napisać jak wyglądają prace nad ich powstawaniem, skąd pochodzi receptura, opisać w dłuższym artykule jaki wpływ na urodę mają ich składniki, itd. Dzięki takim wpisom na blogu, klient chętniej kupi Twój produkt, ponieważ będzie więcej o nim wiedział. To właśnie zwiększeniu sprzedaży mogą służyć wpisy na blogu. Podobnie sytuacja wygląda w odniesieniu do usług. Jeśli na przykład Twoja firma zajmuje się profesjonalnym czyszczeniem tapicerek samochodowych na podstronie z ofertą opiszesz jedynie zakres usług oraz podasz ich cenę. Tylko na blogu będziesz mógł napisać coś więcej odnośnie samego procesu czyszczenia, stosowanych środków, itd. Czym więcej klient będzie mógł się o tym dowiedzieć, tym chętniej skorzysta z Twoich usług. Pozwalasz mu bowiem w takiej sytuacji na szersze zapoznanie się z ofertą Twojej firmy. Klienci zawsze szybciej zdecydują się na wybór produktów i usług firm o których wiedzą więcej.
2. Blog pozwala jeszcze lepiej poznać Twoją firmę
Blog to również ogromne narzędzie wizerunkowe. Nie zawsze masz okazję prowadzić długie rozmowy ze swoimi klientami opowiadając im o swojej firmie, o genezie jej powstania, o wartościach które reprezentuje czy o pracownikach którzy razem z Tobą ją tworzą. Wszystko to możesz przekazać w ciekawym wpisie na blogu i poinformować klientów, tylko krótko przy jakiejś okazji, o tym, że takie informacje znajdą właśnie na Twoim firmowym blogu. Wtedy w wolnej chwili będą mogli przeczytać sobie jeden z takich wpisów. Istnieje też bardzo duże prawdopodobieństwo, że będąc już na stronie przeklikają się przez jej pozostałe podstrony.
Może są jakieś ciekawe wydarzenia w życiu Twojej firmy? Często uczestniczycie w różnych konferencjach, organizujecie fajne zbiórki dla potrzebujących czy macie imprezy integracyjne, które pokazują, że stanowicie zgrany zespół – również warto opisywać i pokazywać to wszystko na blogu firmowym. Przestajecie być wtedy anonimowi i w wybrany przez siebie sposób kształtujecie swój wizerunek w sieci. Czym lepiej potencjalny klient pozna firmę, tym większe będzie ona wzbudzała zaufanie oraz sympatię, a w konsekwencji doprowadzi do tego, że w poszukiwaniu usług czy produktów wybierze właśnie Twoją ofertę.
Blog firmowy podobnie jak media społecznościowe czy e-mail marketing jest więc dodatkowym, ale zarazem ważnym, kanałem komunikacji pomiędzy Twoją firmą, a jej odbiorcami.
3. Blog pozwala pokazać, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie
Zastanawiałeś się kiedyś skąd klienci mogą zaczerpnąć informację o tym, że Ty lub Twoi pracownicy jesteście dobrymi specjalistami w tym czym się zajmujecie? Ogólne hasła w stylu: “jesteśmy ekspertem…”, “ od 10 lat tworzymy…”, “nasze doświadczenie…” nic nie mówią Twoim potencjalnym klientom. To tylko utarte frazesy, które nie przekazują właściwie nic, ponadto powtarzają się na setkach innych stron. W jaki inny sposób możesz przekazać informacje o swoich atutach? Możesz to zrobić właśnie we wpisach na blogu. Przykłady case study czy referencje/opinie od klientów w formie dłuższych wpisów to tylko przykłady tematów które możesz poruszać na firmowym blogu, a które pozwolą poznać Twoje i Twoich współpracowników mocne strony wszystkim klientom.
Posiadaną wiedzą w dziedzinie, którą się zajmujecie, też warto dzielić się właśnie na blogu firmowym. Jeśli jesteście w czymś ekspertem, nie pozostawiajcie tego tylko dla siebie. Pozwólcie żeby inni nauczyli się czegoś od Was, czy zwiększyli swoją świadomość w tematach, które są Wam bliskie, a w których oni sami nie posiadają wystarczających informacji. Takie teksty będą ogromną wartością dla Waszych klientów.
Na blogu piszcie również o nowościach na rynku, które Was zainteresowały. Pokażecie wtedy klientom, że cały czas poszerzacie swoją wiedzę i nieustannie się rozwijajcie, co przecież jest ogromną korzyścią dla nich samych.
Wpisy na blogu nie muszą dotyczyć ściśle produktów czy usług, które znajdują się w Twojej ofercie. Mogą odnosić się do wielu innych związanych z nimi rzeczy, czynności, itp. Opisuj wszystko co choć trochę wiąże się z profilem działalności, bo wtedy pozwolisz znaleźć się wielu różnym odbiorcom. Pamiętaj, że klienci o wiele chętniej wybierają te firmy/marki, które mają opinię eksperta w dziedzinie którą się zajmują. Blog jest doskonałym narzędziem do tego żeby to pokazać.
4. Blog pozwala na lepsze pozycjonowanie Twojej strony i zwiększenie jej widoczności w sieci
Z tym stwierdzeniem spotkasz się zapewne w większości artykułów dotyczących blogów firmowych. Zwykle znajduje się to na pierwszym miejscu wśród argumentów za tworzeniem takiej podstrony. Ważne jednak żebyś doczytał te informacje do końca, bowiem wiele blogów firmowych jest uzupełnianych niskiej jakości treściami. Niektórzy sądzą, że takie działanie wystarczy by piąć się w górę po miejscach w wyszukiwarce. Nic bardziej mylnego. Tylko merytoryczne, unikatowe i długie treści mogą wpływać na to, że strona Twojej firmy będzie się lepiej pozycjonowała. Nie wystarczą już same nasycone frazami kluczowymi wpisy czy duże ilości linków. Treści muszą być ciekawe i angażujące. Dopiero wówczas możesz liczyć na wspinanie się na wyższe szczeble w pozycjach wyszukiwarki, zwłaszcza, że przy wpisach na bloga korzystasz z ogromnych możliwości jakie daje tzw. długi ogon fraz kluczowych, czyli wpisywane przez klientów w wyszukiwarce zapytania odbiegające na tyle od głównych fraz dla danej strony, aby szybciej prowadziły właśnie na Twoją stronę WWW, a nie na strony konkurencyjne.
Co ważne, nawet “ściągając” użytkownika na swoją stronę, ale z kiepskimi tekstami na blogu i tak nic nie zyskasz, bo klient opuści ją i nigdy na nią nie wróci. “Content is king” i nic w tej kwestii się nie zmienia. Dobrej jakości wpisy pozwolą na “znalezienie” w sieci Twojej strony, zapoznanie się z jej ofertą, a w konsekwencji do kupna oferowanych przez nią produktów czy skorzystania z jej usług.
Przy prowadzeniu bloga firmowego ważna jest regularności w dodawaniu wpisów. Blog firmowy, który jest też często aktualizowany w znacznym stopniu poprawia widoczność w Google’u. Czym więcej treści publikujesz i czym bardziej są one zgodne z zapotrzebowaniem klientów lub odpowiadają na pytanie które wpisują w wyszukiwarkę tym większe szanse na powodzenie Twojej firmy. Zadbaj o to żeby dać się znaleźć w sieci, ale też żeby być faktycznie dla swoich klientów odpowiednim źródłem wiedzy czy sprzedawcą godnym zaufania.
Ponadto każdy wpis to kolejna podstrona na Twojej stronie internetowej co również nie pozostaje obojętnym dla wyszukiwarki. To dla niej sygnał, że Twoja strona rośnie i ciągle się rozwija, co powoduje, że wyszukiwarka “nagradza” ją coraz wyższą pozycją.
Tworzonymi przez Twoją firmę wartościowymi treściami na blogu warto też dzielić się w mediach społecznościowych. Jeśli będą dobre, ludzie będą chcieli je udostępniać, a ilość linków prowadzących na Twoją stronę w sieci wzrośnie. We wpisach umieszczaj też linki wewnętrzne. Krok po kroku pozwoli to piąć się Twojej stronie coraz wyżej w wyszukiwarce.
5. Blog pozwala trafić prosto do Twoich odbiorców i pozwala na nawiązanie z nimi więzi
Każdy tekst czy wzmianka o Twojej firmie to kształtowanie świadomości jej istnienia wśród klientów. Wystarczy, że odpowiednio często będą natrafiali oni w sieci na nazwę firmy czy oferowane przez nią produkty. Nawet jeśli w danej chwili nie będą potrzebować niczego z profilu Twojej marki to w momencie kiedy ta potrzeba się pojawi, najpierw w pamięci będą szukać firmy którą już gdzieś widzieli, o której słyszeli, itp. Ogromna rzesza klientów podejmuje decyzje zakupowe właśnie w oparciu o informacje odnośnie danej marki znalezione w sieci.
Czy wiesz, że komentarze do wpisów na blogu firmowym to wspaniałe narzędzie do rozmowy z klientami? Mogą oni mieć pytania do treści które przeczytali, w konsekwencji z tego może wywiązać się dłuższa dyskusja, która pozwoli Ci uzyskać zaufanie odbiorców oraz pokazać się w roli eksperta, czy po prostu firmy, której zależy na klientach. Komentarze pozwolą również w szybki i łatwy sposób poznać oczekiwania klientów wobec oferowanych przez Twoją firmę produktów lub usług czy opinie na ich temat. Dzięki temu będziesz mógł wprowadzać w nich niezbędne zmiany. Komentarze są idealnym miejscem do zbierania takich informacji.
Jeśli Twój potencjalny klient trafi już na Twoją stronę dzięki dobremu wpisowi na blogu, możesz go na niej zatrzymać poprzez prośbę o wypełnienie formularza, ofertę zapisania się do newslettera, może jakąś zniżkę na usługi czy produkty, albo darmowy e-book. Dzięki temu powoli nawiązujesz z nim więź. Konsumenci bardziej ufają firmom, które poznają właśnie poprzez czytanie ich wpisów na firmowych blogach. Twoja firma zyskuje dzięki temu lojalność klientów wobec swojej marki. Więzi z klientami to ogromna wartość o którą warto zawsze dbać, ponieważ przekłada się to na wiele korzyści dla Twojej firmy.
Czy warto prowadzić blog firmowy? Oczywiście. Najlepiej jeśli będzie miał on własny, niepowtarzalny styl, wtedy z pewnością zostanie dobrze odebrany przez odbiorców. Jeśli nie wiesz o czym na nim pisać wystarczy, że spróbujesz postawić się na miejscu swoich Klientów i zastanowisz, o czym sam chciałbyś czytać. To zawsze pomaga. Możesz też skorzystać z pomocy swoich pracowników lub profesjonalnych copywriterów.
Blog na stronie WWW to póki co jedyne pewne narzędzie komunikacyjne Twojej firmy. Media społecznościowe dają wiele możliwości, ale są też niestabilne – mogą ciąć zasięgi, niespodziewanie usunąć stronę, itp. Strona Twojej firmy i umieszczony na niej blog pozwala panować nad wszystkim i zatrzymać całą zgromadzoną wiedzę czy to z Twoich wpisów czy to wiedzę o klientach tylko w Twoich rękach. Zwiększaj potencjał swojej strony i czerp jak najwięcej korzyści z jej posiadania właśnie dzięki wpisom na blogu.
Jeśli nadal nie masz przekonania czy warto mieć na swojej stronie WWW blog, przeczytaj powyższy wpis jeszcze raz. Argumenty “za” udowadniają, że nie ma na co czekać. Po prostu – do dzieła!