Przejdź do
Identyfikacja wizualna marki, czyli jak Cię widzą, tak Cię piszą
Michał Krempa
Michał Krempa

Project Manager

Identyfikacja wizualna marki, czyli jak Cię widzą, tak Cię piszą

13 sierpnia, 2020 | Blog

Zapewne jesteś w stanie bez dłuższego zastanowienia wymienić mnóstwo znanych marek. Wydaje Ci się, że istnieją w Twojej świadomości od zawsze. Wiesz dlaczego cały czas masz je w swojej pamięci? Bo marki te zadbały o swoją identyfikację wizualną.
Niezależnie od tego czy jesteś właścicielem małej czy dużej firmy, jeśli zależy Ci na stworzeniu jej dobrego i rozpoznawalnego wizerunku, musisz mieć silną markę z dobrze opracowaną identyfikacją wizualną.

Dlaczego identyfikacja wizualna jest ważna?

Świadomość istnienia marki to klucz do pozyskiwania nowych i utrzymania stałych klientów. Od tego jak pokażesz klientom swoją markę będzie zależało ponadto to, jak będzie przez nich odbierana. Zrób więc wszystko żeby zawsze sprawiała idealne pierwsze (i każde kolejne) wrażenie, a przede wszystkim żeby zapadała w pamięć Twoim “obserwatorom”. Wyróżnij się też wśród konkurencji. Nie ma nic lepszego niż wyjątkowość na tle innych. Wszystko to osiągniesz właśnie dzięki dobrej identyfikacji wizualnej.

brandoo 2
Co zawiera identyfikacja wizualna marki?

Główne elementy to: nazwa, typografia, kolorystyka, logo oraz styl wizualny. Wszystkie są ze sobą połączone i tylko ich spójne współwystępowanie jest w stanie stworzyć dobrą, silną i rozpoznawalną markę.

brandoo_marka

Nazwa

Pozwala zapamiętać markę i komunikować jej istnienie. Wybór nazwy to bardzo ważne zadanie, będzie ona bowiem pojawiała się wszędzie. Pamiętaj o tym tworząc ją samemu lub zlecając to agencji reklamowej. Przy jej wyborze kieruj się też strategią swojej marki, grupą docelową oraz myśl o efekcie jaki chcesz osiągnąć. Niech nazwa będzie elementem, który od razu pozwoli wyróżnić się wśród innych – oczywiście w pozytywnym znaczeniu. Nie ryzykuj z kontrowersyjnymi nazwami. Zawsze dobrze sprawdzają się nazwy kreatywne, które swoją pomysłowością od razu przykuwają uwagę.brandoo3

Logo

Znak rozpoznawczy marki i jej kluczowy element. O tym jak powstaje logo i jakie jest jego znaczenie przeczytasz tutaj: https://brandoo.pl/jak-powstaje-logo/.

identyfikacja_marki

Typografia

W typografii najważniejszy jest font, który będzie używany we wszystkich materiałach marketingowych marki. Typografia to również cechy pisma – jego wielkość, proporcje, interlinie, itp. To wszystkie zależności między kolejnymi literami, elementami, itp.
Jeśli chodzi o wybór fonta niektóre marki korzystają ze stworzonych na ich potrzeby krojów. Wiąże się to jednak zawsze z większymi kosztami. Jeśli wykorzystasz istniejący już i popularny font, możesz wyróżnić go cechami takimi jak zastosowanie boldowania czy kroju bezszeryfowego, itd.
Czy wiesz, że za typografią kryje się również wyobrażenie o Twojej marce i jej odpowiedni odbiór przez konsumentów? Za jej pomocą można bowiem pokazać prestiż, tradycję lub nowoczesność i wiele innych cech, które składają się na tożsamość firmy. To m.in. w typografii kryje się moc podświadomego przyciągania klientów do marki. Zwróć więc szczególną uwagę na ten element wizualny, konsultując z grafikiem przygotowywaną identyfikację.

brandoo6

Kolorystyka

Kolory które będą kojarzyły się z Twoją marką to kolejny element po typografii, który pełni funkcje identyfikacyjne i symboliczne, silnie, ale prawie niezauważalnie oddziaływujące na psychikę człowieka, z czego często nie zdajemy sobie sprawy. Moc kolorów w marketingu jest ogromna.
Najlepiej jeśli wyróżnisz swoją markę maksymalnie trzema kolorami. Odpowiednio dobrane mogą wywoływać w odbiorcach konkretne zachowania. Chcesz żeby Twoja marka była odbierana jako podkreślająca pasję, wywołująca radość, budząca zaufanie, kojarząca się z energią, itd., koniecznie wykorzystaj odpowiednie kolory w swojej identyfikacji. To zawsze działa!

brandoo

Styl wizualny

Na styl wizualny składają się wszelkie ilustracje, grafiki czy zdjęcia które pojawią się w materiałach reklamowych marki. Zachowanie spójności wizerunku to podstawa. Wszystko co składa się na całość identyfikacji powinno do siebie pasować. Czym więcej bardzo różniących się od siebie elementów, tym większe zamieszanie i trudniejsze zapamiętanie przez odbiorców. Pokazując przez styl wizualny to jaka jest Twoja marka, musisz pokazać jej charakter i trzymać się go we wszystkich elementach identyfikacji.

Gdzie umieścić informacje o identyfikacji wizualnej marki?

Jeśli marka ma być rozpoznawalna, jej elementy muszą zawsze być prezentowana we właściwy sposób. Najlepiej jeśli zbierzesz wszelkie informacje o identyfikacji w jednym dokumencie. Do wyboru masz trzy jego rodzaje, zależne od tego co chcesz w nim zawrzeć:

Księga znaku – dotyczy tylko samego logo. Przedstawia jego konstrukcję, warianty użycia z przykładami oraz nieprawidłowe formy zastosowania.
Podstawowa księga identyfikacji wizualnej – poza elementami z księgi znaku znajdują się w niej informacje o kolorystyce, typografii, układzie treści, itp.

Pełna księga identyfikacji wizualnej – zawiera oprócz wyżej wymienionych elementów wytyczne do konkretnych materiałów używanych w komunikacji: drukowanych, marketingowych, wystawienniczych, itp.

Księga marki (brand book) – jest to pełna księga identyfikacji wizualnej uzupełniona o założenia strategiczne marki oraz wytyczne do komunikacji werbalnej i niewerbalnej
Zebranie wszystkich informacji dotyczących identyfikacji wizualnej w jednym dokumencie jest ważne, ponieważ pozwala na właściwe zastosowanie jej elementów we wszystkich materiałach reklamowych tworzonych na przykład przez kilka różnych agencji. Dbając o dobry wizerunek swojej marki nie możesz pozwolić na niewłaściwe przedstawienie jej logo czy dobór złej kolorystyki. Pamiętaj więc o księdze znaku, podstawowej lub pełnej księdze identyfikacji wizualnej czy księdze marki.

Kiedy klienci spotykają się z identyfikacją wizualną Twojej marki?

Klienci “odbierają” identyfikację wizualną poprzez wszystkie elementy składające się na marketing marki prezentowany w systemie identyfikacji wizualnej. Co wchodzi w skład systemu identyfikacji wizualnej i pozwoli “pokazać się” Twojej marce? To przede wszystkim wizytówki, papier firmowy, teczki ofertowe czy gadżety reklamowe na których możesz pokazać różne elementy identyfikacji. To także różnego rodzaju oznakowania firmy czy jej samochodów. Są to więc wszystkie rzeczy na których umieścisz swego rodzaju informację – “patrzcie na tą markę” i pozwolisz ją przez to zapamiętać odbiorcy. Ważne żeby zrobić to dobrze. Jeśli tak się stanie, będzie ona domyślnym wyborem klientów. Klientów którzy będą chcieli pozostać na długo jej odbiorcami i którzy pozostaną z nią w długotrwałej więzi.
brandoo1

brandoo2

Podsumowując – identyfikacja wizualna marki to podstawa jej prawidłowego “pokazania się” na rynku. Nie pozwól by Twój produkt czy usługa choć są genialnej jakości przepadły gdzieś tylko dlatego, że nie wyposażyłeś ich w dobrą identyfikację wizualną. Klienci muszą zobaczyć markę, a Twoim zadaniem jest ją odpowiednio pokazać. Identyfikacja wizualna silnie działa na emocje, a to właśnie emocje skłaniają ludzi do kupowania produktów czy korzystania z konkretnych usług, co przekłada się na zysk dla Twojej firmy.

Jeśli spodobały Ci się nasze projekty przedstawione na zdjęciach w tym artykule lub na naszej stronie, koniecznie skontaktuj się z nami! 🙂

Powiązane artykuły

Zadzwoń do nas
531 993 900