Znalezione w sieci…
Sytuacja nr 1: “Szefowa marketingu w jednej z dużych firm w przekazanym zleceniu nie podała formatu katalogu. Gdy pracownik drukarni zapytał o to w rozmowie telefonicznej odpowiedziała: „no taki mały, milusi”.
Sytuacja nr 2: “Pani z jednej gazety zapytana jakie są spady (reklama na całą stronę) odpowiedziała: „małe, chyba jakieś 200-300 egzemplarzy”.
Sytuacja nr 3: “- W jakiej ilości kolorów chcą Państwo wydrukować tę broszurę? – Oczywiście, że True Color, 16 milionów…”
I na koniec sytuacja nr 4: Treść zamówienia – „Drukujemy to w kolorach Panteon”.
Pojęcia poligraficzne prędzej czy później wkradną się do Waszego słownika. Wizytówki, ulotki, broszury, foldery reklamowe, katalogi, zaproszenia, roll-upy, banery reklamowe, itd. to tylko część dostępnych na rynku materiałów reklamowych, bez których w dzisiejszych czasach nie może obejść się żadna firma. To marketingowy i reklamowy must have. Ich zaprojektowanie zlecacie często agencjom reklamowym lub samodzielnym grafikom. Tu droga jest dość prosta. Jeśli jednak przechodzicie już do wydruku zaakceptowanego projektu, do wyboru są dwie ścieżki: albo zlecić tej samej agencji wydruk materiałów reklamowych, albo samemu podjąć się zadania lub nawet wyzwania w postaci kontaktu z drukarnią.
Postanowiliśmy przybliżyć wszystkim tym, którzy gubią się trochę w meandrach pojęć poligraficznych, podstawowe zagadnienia, które pozwolą w szybki i jasny sposób przejść przez proces od prawidłowego złożenia zamówienia po satysfakcję z dobrze wykonanych i spełniających nasze oczekiwania materiałów reklamowych.
Na początek – DRUK CYFROWY, czyli ratunek dla zleceń na ostatnią chwilę. To najczęściej spotykana forma wydruku. Druk cyfrowy jest przede wszystkim bardzo szybki oraz stosowany zazwyczaj w produkcji małych nakładów. Co ważne nie wymaga przygotowania matrycy drukarskiej (wykorzystuje plik produkcyjny), a wszystkie kolory drukowane są w jego przypadku równocześnie. To idealne wyjście przy pilnych zleceniach (tych na wczoraj!). Posiada on również możliwość próbnego wydruku w celu sprawdzenia odcieni kolorów.
Zaraz po druku cyfrowym należy wymienić DRUK OFFSETOWY, czyli najlepszą technikę dla wydruków wysokonakładowych. To podstawowa technika druku, która wymaga więcej czasu niż druk cyfrowy. W przypadku druku offsetowego konieczne jest bowiem naświetlenie matrycy. W przeciwieństwie do druku cyfrowego, każdy kolor drukowany jest w jego przypadku osobno i dodatkowo wymaga wyschnięcia każdego przeciągnięcia. To najpopularniejsza i najbardziej ekonomiczna metoda wydruku wykorzystywana przede wszystkim przy dużych nakładach.
Czym byłyby materiały reklamowe bez papieru? GRAMATURA PAPIERU to szczegół, który ma znaczenie. Gramatura, to nic innego jak masa surowca w gramach na m2 (bibułki, papieru, kartonu, tektury). Dobierana jest zazwyczaj pod względem preferencji zamawiającego oraz przeznaczenia drukowanego materiału. W dzisiejszych czasach wachlarz gramatury oraz struktury papieru zdaje się być nieskończony, tym lepiej dla nas. Jest więc do wyboru, do koloru.
Skoro mamy już podłoże należy na nim coś wydrukować. A skoro mamy to zrobić, to czas na kolejne pojęcie – CMYK, podstawowy katalog barw, czyli 4 podstawowe kolory stosowane w procesie drukowania. C – cyjan, M – magenta, Y – żółty, K – czarny. To najpopularniejsza paleta barw wykorzystywana w poligrafii. Procentowe połączenie tych kolorów daje barwy w druku. Warto w jego przypadku zrobić próbny wydruk, ponieważ często różni się odcieniem od tego jaki mamy w projekcie na monitorze. Na efekt końcowy kolorów wydruku ma także wpływ odcień papieru, jego grubość i inne. Zwróćcie więc na to uwagę.
PANTONE, czyli odcienie, które mają znaczenie. To paleta 1761 kolorów. Każdy odcień to osobny produkt. Powstają przez zmieszanie 18 pigmentów. Charakteryzuje je droższe zastosowanie od CMYK.
W kontakcie z drukarnią możecie zostać zapytani o KOLORYSTYKĘ PROJEKTÓW, a więc ilość kolorów na danej stronie. Najlepiej zobrazować to przykładem: 4+1 oznacza 4 kolory CMYK po jednej stronie + 1 kolor po drugiej stronie. I w taki sposób zawsze opisujemy kolorystykę wydruku po każdej ze stron.
W niektórych przypadkach przydaje się FOLIOWANIE lub LAKIEROWANIE. To szczegóły poprawiające trwałość wydruku. Pokrywa się je wówczas przezroczystą folią (błyszczącą, matową lub aksamitną) co stanowi uszlachetnienie i zabezpieczenie powierzchni.
Jeszcze jeden ważny element – SPADY, czyli granica bezpieczeństwa. To zadrukowany obszar, zazwyczaj wąski pasek, który zostaje odcięty w trakcie procesów wykończenia wydrukowanych materiałów w introligatorni. Ze względu na pewną niedoskonałość urządzeń introligatorskich takich jak gilotyny czy krajarki warto zadbać o ich dodanie w projekcie, aby powierzchnia zadruku była taka na jakiej nam zależy. Nic co ważne nie zostanie wówczas wycięte.
I na koniec, last but not least, przygotowanie PLIKÓW DO WYDRUKU GRAFIKI, czyli jak przygotować plik, żeby zaoszczędzić czas, a bywa, że i nerwy swoje i innych.
W imieniu wszystkich drukarni stawiamy sprawę jasno! Jedyny poprawny sposób przekazania gotowego pliku do wydruku to wektorowy sposób jego zapisu – KONIECZNIE! Umożliwia to skalowanie grafiki do każdego rozmiaru. Plik dostarczamy więc w tzw. krzywych, najczęściej .eps.
Dla pocieszenia możemy napisać, że wiele drukarni ułatwia cały proces, często wymieniając na swoich stronach informacje oraz pliki jakie należy zawrzeć, by móc złożyć zamówienie.
Oczywiście istnieje jeszcze wiele terminów poligraficznych. My opisaliśmy tylko te podstawowe. Gwarantujemy, że znajomość tylko i aż tych, może znacznie ułatwić i przyspieszyć współpracę z drukarniami czy agencjami reklamowymi. Wtedy możecie się cieszyć takimi materiałami reklamowymi jakie jesteście sobie tylko wymarzyć. Teraz czas na wypróbowanie teorii w praktyce. Powodzenia! Jeśli jednak nadal gubicie się w pojęciach poligraficznych lub po prostu chcecie powierzyć to zadanie komuś innemu – gorąco się polecamy! Sprawdźcie nasze realizacje. Grupa Brandoo. 🙂